Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/13026
Title: النقد الثقافي وممارسته عند عبد الله الغذامي - قراءة نقدية
Authors: نصيرة، خدوج, جديدي، سالية كريمة
Keywords: الثقافي- عبد الله الغذامي- الممارسات النقدية- النقد- نقد النقد
Cultural criticism - Abdullah Al-Ghadami - critical practices - criticism - criticism of criticism
Issue Date: 22-Sep-2022
Publisher: Univerity of Eloued
Abstract: لقدعرفالعالم في القرن 20مجموعة من الدراسات الثقافية خاصة في العالم الغربي، الذي بدوره طور هذه الدراسات مما نتجت عنها مجموعة من الاتجاهات الدراسية النقدية المتنوعة منبينها النقد النسوي، النقدالاستعماري،النقدالبنيوي...، إلى أن وصل إلى النقد الثقافي. لقد لاقى موضوعنا هذا أهمية عظيمةمن خلال تعرف الطلاب على الشخصيتين البارزتين في هذا المجال بالعالم الغربي والعربي وهما؛ عبد الله الغدامي،وادواردسعيد بالإضافة إلى تمكن الطالب من اكتشاف الخبايا السيئة للخطابات والنصوص. وبهذا استدعتنا الضرورة في هذا الموضوع أن نسير على منهجين: الأول المنهجالوصفي الذي ساعدنا على وصف نقود وآراء النقاد، والثاني المنهج المقارن الذي ساهم في الموازنة بين الآراء والممارسات المخالفة والمؤيدة لعبدالله الغذامي. لقد ساهم ادوارد سعيد في نشأت النقدالثقافي في الغرب، لكن عبدالله الغذامي ساعد النقدالثقافي في الوصول إلى العالم العربي وترجمته، وبلورته بما يناسب أفكارهم بالإضافة إلى أن عبد الله الغذامي واجه الكثير من الآراء المخالفة والممارسات من قبل نقاد عربيين وهذا راجع لجدة الموضوع وعدم تقبلهم له، كما سانده مجموعة من النقاد -وهم أقلية- في الموضوع وهذا راجع لخلفياتهم الواسعة، كذلك النقد الثقافي عرف الطلاب على النظام الذي يخلصهم من العيوب الشخصية المتوارثة في أي مجتمع كان، والرقي بصفات أحسن بكثير، وهذا كله من خلال تحليلما وراء الجماليات الموجودة في النصوص والخطابات. The world knew in the 20th century a set of cultural studies, especially in the Western world, which in turn developed these studies, which resulted in a number of diverse critical study trends, including feminist criticism, colonial criticism, structural criticism..., until it reached cultural criticism. This topic has received great importance through the students' acquaintance with the two prominent figures in this field in the Western and Arab world, namely; Abdullah Al-Ghadami, and Edward Said In addition to the student's ability to discover the bad secrets of letters and texts. Thus, the necessity in this subject called us to follow two approaches: the first is the descriptive approach, which helped us describe the criticisms and opinions of critics, and the second is the comparative approach, which contributed to balancing the opinions and practices that contradict and support Abdullah Al-Ghadami. Edward Said contributed to the emergence of cultural criticism in the West, but Abdullah Al-Ghadami helped cultural criticism reach the Arab world, translate it, and crystallize it in a way that suits their ideas. In addition, Abdullah Al-Ghadami faced many different opinions and practices by Arab critics, and this is due to the novelty of the issue and their lack of acceptance. He, as a group of critics - and they are a minority - supported him in the subject and this is due to their wide backgrounds, as well as cultural criticism introduced students to the system that rids them of the inherited personal defects in any society, and to promote much better qualities, and all this through an analysis of what is beyond the existing aesthetics in texts and discourses
URI: http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/13026
Appears in Collections:Department of language and arabic literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة خدوج 1.pdfML/ 12091.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.