كتاب القراءة ودوره في تنمية الرصيد اللغوي للطفل : سنة ثالثة ابتدائي انموذجا

Abstract

هدفت دراستنا هذه لأدراك دور كتاب القراءة في تنمية الرصيد اللغوي للطفل السنة الثالثة ابتدائي نموذجا، وذلك انطلاقا من الاشكالية التالية: كيف يساهم كتاب القراءة للسنة الثالثة من التعليم الابتدائي في اثراء الرصيد اللغوي لدى التلميذ؟ وانطلاقا من هذا السؤال تم إجراء هذه الدراسة علـى ثمان مـدارس بولاية الوادي وولاية المغير خلال العام الدراسي 2021-2022، وذلك لإدراك مدى إسهام كتاب القراءة في إثـراء الحصـيلة اللغويـة بمـا تقدمـه مـن شـرح لمفـردات جديـدة تفيـد المـتعلم فـي المرحلـة ولهذا الغرض قمنا بعرض نتائج وتحليل الاستبيانات المسـجلة أثنـاء إجـراء الدراسـة علـى العينـة مسـتعينين فـي ذلـك بـالمنهج الوصـفي والإحصائي, وتبين لنا أن ا لمرحلة الابتدائية هي الأساس الذي يمهد للطفل اكتساب رصيد لغوي ولكتاب القراءة دور اساسي وهام في اكتسابه، يستطيع من خلاله أن يبني المعارف والخبرات. This study aimes to realize the role of reading in developing the linguistic balance of the third year of primary school as a model, based on the following problem: how does the book of reading for the third year of primary school contribute to enriching the linguistic balance of the student? This study was conducted on eight schools in the puipls state of El oued and the state of Mughair during the academic year 2021-2022, in order to realize the extent of the book of reading in the influence of the linguistic fortress with the progress of the new explanations to redeem the learner in the stage and for this purpose we have presented the results and the analysis of registered questionnaires during the study of the sample is the use of those in this way in the descriptive and statistical approach, and it shows us that the primary stage is the basis that paves the way for the child to acquire a linguistic balance and the reading book is a basic and important role in his acquisition, through which he can build knowledge and experiences

Description

Keywords

كتاب القراءة – الرصيد اللغوي – التعليم الابتدائي, the book of reading - linguistic balance - primary education

Citation