عداد, ربيحةزغودة, اسماعيل2023-02-222023-02-222020-12-29عداد، ربيحة. زغودة، اسماعيل . دور المدارس القرآنية في تعليم اللغة العربية "ولاية غليزان أنموذجا". مج03. ع.02. 29/12/2020جامعة الوادي. [أكتب هنا تاريخ الإطلاع]. متاح على الرابط [انسخ هنا رابط التحميل]2602-8018http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/14649مقال. مجلة القارئ للدراسات الأدبية والنقدية. مج03. ع.02. جامعة الواديالقرآن الكريم كتاب العربية، عجزت عقول البشر عن محاكاته، وعلى امتداد تاريخ البشرية ومنذ نزول كتاب الله المحكم لم نر أمة عربية استغنت عن تعليمه وتحفيظه لأبنائها، ولم نر خلو منظوماتنا التربوية والتعليمية منه، وذلك للفائدة القصوى له، فقد استطاع ابتكار أساليب تواصلية تنوعت بحسب المقام والسياق، مما جعله يتجاوب مع النفس البشرية في أبعادها المختلفة، ففيه خطاب للعقل، وخطاب للروح وفق أسلوبي الترهيب والترغيب، وبالتالي فهو منظومة تواصلية بالغة التأثير. ففي الجزائر مثلا وإبان الفترة الاستعمارية، كان للقرآن الكريم أهمية بالغة في تعليم علوم اللغة وأصول الفقه، وجل العلوم العربية، وذلك من خلال المدارس القرآنية، وتصدّيا لنوايا الاحتلال وأعماله الشرسة قام الجزائريون بإنشاء الكتاتيب، الزوايا، المساجد والجمعيات التي كانت رسالة نبيلة ومهمة في المحافظة على الإسلام واللغة العربية، وأصبحت شريكا فعالا في الحياة العلمية والثقافية والسياسية لأبناء الوطن، حيث كانت جمعية العلماء المسلمين منعطفا هاما في إقرار برامج ومناهج التدريس في هذه الأماكن التعليمية، إذ كان التركيز فيها على تحفيظ القرآن الكريم وتعليم السنة وبعدها قواعد اللغة العربية ونحوها . ولكن يبقى الإشكال المطروح ما واقع التعليم في تلك المرحلة وفي تلك المدارس؟ وما هي استراتيجيات تدريس اللغة العربية فيها؟ وسنسعى للإجابة عن ذلك في هذه الورقة البحثية التي سنوسمها بــ : " دور المدارس القرآنية في تعليم اللغة العربية، ولاية غليزان أنموذجا". الكلمات المفتاح : قرآن كريم، تعليم، لغة عربية، مناهج تدريس، مدارس قرآنية. Abstract : The Qur’an is an Arabic book, human minds have been unable to emulate it, and throughout the history of mankind, and since the descent of the Book of God, we have not seen an Arab nation that dispensed with its teaching and memorization to its children, and we did not see that our educational and educational systems are free of it, for the ultimate benefit of it. The context, which made him respond to the human psyche in its various dimensions. It contains a speech for the mind, and a speech for the soul according to the methods of intimidation and carrots, and therefore it is a highly effective communication system. In Algeria, for example, during the colonial period, the Qur’an was extremely important in teaching language sciences and the principles of jurisprudence, and most of the Arabic sciences, through, the Qur’anic schools. In response to the intentions of the occupation and its fierce Actions , the Algerians created battalions, corners, mosques and associations, that were a noble and important message in preserving Islam and the Arabic language, and became an effective partner in the scientific, cultural and political life of the nation’s children, where the Association of Muslim Scholars was an important turning point in approving teaching programs and curricula in These educational places, where the focus was on memorizing the Holy Qur’an and teaching the Sunnah, and then the grammar of the Arabic language and the like. But the problem remains, what is the reality of education at that stage and in those schools? What are the strategies for teaching Arabic in it? We will endeavor to answer this in this research paper, which we will describe as: "The role of Qur'anic schools in teaching Arabic, Case-study: "Relizane State ". Key words: The Qur’an, education, Arabic language, curricula, Quranic schools.Arقرآن كريم، تعليم، لغة عربية، مناهج تدريس، مدارس قرآنية.The Qur’an, education, Arabic language, curricula, Quranic schoolدور المدارس القرآنية في تعليم اللغة العربية "ولاية غليزان أنموذجا"Article