عزيزي أسماء2025-02-182025-02-182024عزيزي، أسماء. دور التسويق الرقمي في تدعيم إدارة الأزمات : دراسة حالة مجموعة من الفنادق في الجزائر 2019-2024. 2024. العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير. جامعة الواديhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/37332أطروحة دكتوراهالملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الذي يأخذه التسويق الرقمي في تدعيم إدارة الأزمات وأيضا دراسة واقع التسويق الرقمي في الفنادق الجزائرية من خلال معرفة مفهوم التسويق الرقمي وأهم أبعاده ومحاولة إظهار العلاقة بين التسويق الرقمي وإدارة الأزمات والطرق التي تتخذها الفنادق للخروج من الأزمات الحالية والمتوقعة. ومن أجل تحقيق الأهداف تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، من خلال استخدام الاستبانة كأداة لجمع بيانات الدراسة الميدانية، والتي تم توجيهها إلى العينة المستهدفة من الفنادق في الجزائر، حيث تم الاعتماد على 526 استبانة قابلة للتحليل، وبعد أن تم إثبات صدق الأداة، تم معالجة مختلف المعلومات عن طريق البرنامج الإحصائي (SPSS V.29). ومن أهم النتائج التي تم التوصل إليها ما يلي: توصلت الدراسة إلى أن مستوى تطبيق المفاهيم الأساسية للتسويق الرقمي في الفنادق الجزائرية عالي ومتطور مقارنة بالسنوات الماضية، إلا أنه شهد ازدهارا كبيرا وتطورا خلال الأزمة الصحية Covid19 التي أجبرت العالم بأسره إلى التحول الرقمي والاستخدام الكبير للوسائل الرقمية لاقتناء الخدمات بكل سهولة وفي أي مكان وفي كل الأوقات إلا أن الفنادق الجزائرية متعددة ومختلفة. أكدت الدراسة أن إدارة الأزمات أمر ضروري ضمن الهيكل التنظيمي للفندق بحيث تم اتخاذ أزمة Covid19 كمثال للفنادق للقيام بكامل الإجراءات والاستعداد الجيد للأزمات قبل حدوثها للتنبؤ بها أو الخروج منها بكل سهولة وأيضا تم الوصول إلى أنه تم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة المعنوية 0.05 لأفراد العينة تعزى للبيانات الشخصية والمتمثلة في: • وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات أفراد العينة حول متغير إدارة الأزمات لمتغير: الفئة العمرية والمستوى التعليمي والوظيفة، في حين أثبتت الدراسة أنه عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير الجنس. تؤكد الدراسة على أن التسويق الرقمي بكامل أبعاده (التسويق الرقمي في الفندق، الخدمة الرقمية، التسعير الرقمي، التوزيع الرقمي، الترويج الرقمي، العنصر البشري، الدليل الرمادي، العمليات، المجتمعات الافتراضية وأمن الأعمال الالكترونية، التخصيص والخصوصية، الموقع الالكتروني) يساهم في إدارة الأزمات، ومن خلال الشبكة العصبية تبين أن التسويق الرقمي يبني ب 59.1% في إدارة الأزمات، كما جاءت نتائج الدراسة لترتيب الأبعاد وفق ما يلي: العنصر البشري، العلميات، الخدمة الرقمية، التسعير الرقمي، التوزيع الرقمي، المجتمعات الافتراضية وأمن أعمال الالكترونية، الموقع الالكتروني، التخصيص والخصوصية، التسويق الرقمي في الفندق، حيث استبعد النموذج بعد واحد وهو الترويج الالكتروني، حيث أنه يوجد ارتباط قوي وعلاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين المتغير المستقل التسويق الرقمي والمتغير التابع إدارة الأزمات. Résumé : This study aimed to identify the role that digital marketing takes in supporting crisis management and also to study the reality of digital marketing in Algerian hotels by knowing the concept of digital marketing and its most important dimensions and trying to show the relationship between digital marketing and crisis management and the methods that hotels take to get out of crises. Current and expected. In order to achieve the goals, the descriptive analytical approach was relied upon, through the use of the questionnaire as a tool for collecting data for the field study, which was directed to the targeted sample of hotels in Algeria, where 526 analyzable questionnaires were relied upon, and after the validity of the tool was proven The various information was processed using the statistical program (SPSS V.29). Among the most important results reached are the following: The study found that the level of application of the basic concepts of digital marketing in Algerian hotels is high and advanced compared to previous years. However, it witnessed great prosperity and development during the Covid19 health crisis, which forced the entire world to digital transformation and the great use of digital means to acquire services with ease, anywhere and at all times except... The Algerian hotels are many and different. The study confirmed that crisis management is necessary within the organizational structure of the hotel, taking the Covid-19 crisis as an example for hotels to take all measures and prepare well for crises before they occur, to predict them or get out of them with ease. It was also found that there are statistically significant differences at the level of moral significance of 0.05 for the sample members. Attributable to personal data, which is: • There are statistically significant differences between the answers of sample members regarding the crisis management variable for the variable: age group, educational level, and job, while the study proved that there are no statistically significant differences for the gender variable. The study confirms that digital marketing in all its dimensions (digital marketing in the hotel, digital service, digital pricing, digital distribution, digital promotion, human element, gray evidence, operations, virtual communities and e-business security, customization and privacy, website) It contributes to crisis management, and through the neural network it was found that digital marketing contributes 59.1% to crisis management. The study results also arranged the dimensions according to the following: the human element, operations, digital service, digital pricing, digital distribution, virtual communities, and Electronic business security, website, customization and privacy, digital marketing in the hotel, where the model excluded one dimension, which is electronic promotion, as there is a strong correlation and a direct, statistically significant relationship between the independent variable digital marketing and the dependent variable crisis management.en-USالتسويق الرقميإدارة الأزماتالأزمةالفنادقDigital marketingCrisis managementCrisisHotelsدور التسويق الرقمي في تدعيم إدارة الأزمات : دراسة حالة مجموعة من الفنادق في الجزائر 2019-2024Thesis