لــحـــرش, محمدبن خليفة, إسماعيل2020-06-072020-06-072014-04-01مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية2352-9555http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/6593مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعيةتناولت هذه الدراسة الكشف عن العلاقة بين مستوى الحاجات الإرشادية و التوافق الدراسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط و لتحقيق هذا أعد الباحث استبيان للحاجات الإرشادية و أستخدم مقياس " يونجمان" للتوافق الدراسي و تحقق من خصائصهما السيكومترية و طبقهمـــا على عينــــة قدرهـــا(350) تلميذ و تلميذة (136 ذكور و 214 إناث) بمتوسطتين من متوسطات مدينة الوادي. وأسفرت نتائج الدراسة على وجود ارتباط دال إحصائيا بين مستوى الحاجات الإرشادية و التوافق الدراسي,و عدم وجود فروق في مستوى الحاجات الإرشادية, و وجود فروق في التوافق الدراسي تعزا لمتغير الجنس. Abstract This study aims to detect the relationship between the level of counseling needs and the academic adjustment among the fourth year middle school pupils. To investigate this, the researcher prepared a questionnaire for the counseling needs and he used the measure of"Youngman" for the academic adjustment. After checking the psychometric properties and applied them at a sample of (350) pupils (136 boys, 214 girls)in two middle schools in the city of El-oued . The results of the study show that there is a statistically significant correlation between the level of counseling needs and the academic adjustment, there are no differences in the level of counseling needs, and there are differences in the level of academic adjustment according to sex.Arالحاجات الإرشادية - تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط - التـوافـقـ الدراسيالحاجات الإرشادية لتلاميذ مرحلة التعليم المتوسط وعلاقتها بتـوافـقـهم الدراسيدراسة ميدانيةArticle