بوراس, عبد الخالق2023-05-212023-05-212023http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/23638مقاليعتبر التناص وسيلة للإنتاج الادبي والإبداعي، ويشكل جسرا للعبور بينه وبين الآخر، ذلك ما سنحاول أن نعرج على هذا المفهوم عند أهم أعلامه في الغرب، ثم نوضحه ونستشفه من خلال مقاربتنا لقصيدة (نشيج البجع ) للشاعر الجزائري عبد الحليم مخالفة، والتي اعتمد فيها التناص كأداة في اثراء انتاجه الابداعي واسترجاع ثقافته السابقة واستثمارها في رسم لوحة حزينة مفعمة بالألم والأسى الشاعر مخالفة طالما كتب عن مواضيع اجتماعية كثيرة ، منها ظاهرة الهجرة غير الشرعية. The redemption is a means of moral and creative production and it forms a bridge between it and the other, so what we will try to limp on this concept at its most important flags in the West and then clarify and explore it through our approach to a poem Algerian poet Abdelhalim Mekhalfa, in which he has adopted the script as a tool for enriching his creative production, restoring his previous culture and investing in drawing a sad painting full of pain and sorrow. The poet has long written about many social subjects, including the phenomenon of illegal migration:Arالتناص، الهجرة ، السيمياء، التاريخ، الشعر الجزائري ; dedication, migration, semitism, history, Algerian poetryتجليات التناص في الشعر الجزائري المعاصر مقاربة تطبيقية في قصيدة نشيج البجع لعبد الحليم مخالفة