بهاء باسي2024-11-252024-11-252024-09-18https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/35691أطروحة دكتوراه تخصص علم النفس المدرسي في العلوم الإجتماعية و الإنسانيةالملخص: هدفت الدراسة إلى إعداد وتطبيق برنامج ارشادي معرفي سلوكي للتخفيف من سلوك التنمر المدرسي لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط بمتوسطة معمري عبد الرحمان بلدية حساني عبد الكريم (الوادي) خلال الموسم الدراسي: 2022-2023. يسعى هذا البرنامج الإرشادي إلى للتخفيف من مستوى سلوك التنمر، باعتباره متغيرا يثير مشكلة حقيقية لدى التلاميذ تحتاج إلى ترشيد، وذلك باستخدام أساليب وفنيات الإرشاد المعرفي السلوكي. وبإستخدام المنهج التجريبي ذو تصميم العينتين المستقلتين (الضابطة والتجريبية) وثلاثة قياسات(القبلي- البعدي- التتبعي)، تم إجراء الدراسة على عينة مقدرة بـ(24) تلميذ مقسمة على مجموعتين: مجموعة تجريبية تتكون من (12) تلميذ ومجموعة ضابطة تتكون من (12) تلميذ، من تلاميذ السنة الثالثة متوسط مطبقا عليها البرنامج الإرشادي المقترح في هذه الدراسة. بعد جمع البيانات تمت عملية المعالجه الإحصائية وباستخدام الأساليب التالية: اختبار (مان- ويتني) للعينات المستقلة، واختبار(ويلكوكسن) للعينات المرتبطة لدلالة الفروق بين متوسطات رتب الدرجات،ومنه تم التوصل إلى النتائج التالية: -توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة على مقياس التنمر المدرسي وأبعاده في القياس البعدي لصالح أفراد المجموعة التجريبية. -توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والقياس البعدي على مقياس التنمر المدرسي وأبعاده لدى أفراد المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس البعدي والقياس التتبعي على مقياس التنمر المدرسي وأبعاده لدى أفراد المجموعة التجريبية. ومن اقتراحات الدراسة، ضرورة القيام بمختلف الدراسات والبرامج الإرشادية التي تساهم في التخفيف والحد من هذه الظاهرة التنمر لدى التلاميذ وجميع الفئات في جميع المستويات الدراسية بشتى الطرق الإرشادية. Abstract: The aim of the study was to quantify and implement a cognitive-behavioral guidance program to reduce bullying behavior among a sample of middle school students at Maamri Abde El Rahman High School in Al-Zgoum، Hassani Abd El Karim Municipality (el-oued) during the academic season: 2022-2023 This counseling program seeks to reduce the level of bullying behavior، as a variable that causes a real problem for the students that needs rationalization، by using the methods and techniques of cognitive-behavioral counseling. Using the experimental method with the design of the two independent samples (control and experimental) and three measurements (pre-post-post-post)، the study was conducted on a sample estimated at (24) students divided into two groups: an experimental group consisting of (12) students and a control group consisting of (12) ) a student from the average third year students to whom the guidance program proposed in this study is applied After collecting the data، the statistical processing was done using the following methods: (Mann-Whitney) test for the independent samples، and (Wilcoxon) test for the related samples to indicate the difference between the grade level averages، from which the following results were reached: - There are statistically significant differences between the members of the experimental group and the members of the control group on the school bullying scale and its dimensions in the post-measurement in favor of the members of the experimental group. - There are statistically significant differences between the pre-measurement and the post-measurement on the school bullying scale and its dimensions among members of the experimental group in favor of the post-measurement. - There are no statistically significant differences between the post-measurement and the follow-up measurement on the school bullying scale and its dimensions among members of the experimental group. One of the suggestions of the study is the need to carry out various studies and guidance programs that contribute to mitigating and limiting this phenomenon of bullying among students and all groups at all school levels in various guidance ways.en-USبرنامج ارشادي ، معرفي سلوكي، التنمر المدرسي.Counseling programcognitive behavioralbullying school.إعداد وتطبيق برنامج ارشادي معرفي سلوكي للتخفيف من سلوك التنمردراسة تجريبية على عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط بمتوسطة معمري عبد الرحمان بلدية حساني عبد الكريم- الواديThesis