كحيلي, حياة2023-11-222023-11-222023كحيلي، حياة . جودة الرسم الحر لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية . مذكرة ماستر . قسم العلوم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2023. [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابطhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/30419مذكرة ماستر في علوم التربية تخصص تربية خاصةتعالج الدراسة الحالية موضوع جودة الرسم الحر لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بين التلاميذ الموهوبين والتلاميذ غير موهوبين بورشة الفنون التشكيلية بدار الثقافة محمد الأمين العمودي بالوادي، وذلك خلال الموسم الدراسي 2022/2023 اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المقارن، وذلك بناءا شبكة الملاحظة التي تتكون من ستة أبعاد قسمت بنودها كالآتي البعد الأول التآزر الحركي البصري الذي يتكون من ثلاث بنود، والبعد الثاني توزيع موضوع الرسم الذي يتكون من خمس بنود، والبعد الثالث استخدام الوسائل وتناسق الألوان الذي يتكون من خمس بنود، والبعد الرابع الخط الفني الذي يتكون من خمس بنود، والبعد الخامس الإبداع في موضوع الرسم الذي يتكون من أربع بنود، والبعد السادس التحكم والقدرة العلمية في الرسم الذي يتكون من ثلاث بنود. وقد تم التأكد من خصائصهما السيكومترية (الصدق، والثبات) على عينة قوامها (40) تلميذا، تم اختيارهم بطريقة عرضية صدفية. تم تطبيق الأدوات في صورتها النهائية على عينة عرضية تتكون من ( 37) تلميذا، وبعد جمع البيانات وتبويبها، تم معالجتها بالاستعانة بـ (_spss )، وباستخدام اختبار " ت " لدلالة الفروق بين متوسطي مجموعتين مستقلتين، توصلت الدراسة للنتائج التالية:  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بين التلاميذ الموهوبين والتلاميذ غير الموهوبين. الكلمات المفتاحية : الرسم الحر، التلاميذ الموهوبين، ورشة الرسم بدار الثقافة ، تلاميذ المرحلة الابتدائية. Study summary The current study deals with the issue of the quality of free drawing among primary school students Primary school students between gifted and non-gifted students at Fine Arts Workshop House of Culture Mohammed Al-Amin Al-Amoudi el-oued And that during the academic season 2022/2023. The study relied on the comparative descriptive approach, This is based on an observation network that consists of six dimensions، Its items were divided as follows: the first dimension is visual kinetic synergy, which consists of three items, the second dimension is the distribution of the theme of drawing, which consists of five items, the third dimension is the use of means and color consistency, which consists of five items, the fourth dimension is artistic calligraphy, which consists of five items, and the fifth dimension is creativity. In the subject of drawing, which consists of four items, and the sixth dimension is control and scientific ability in drawing, which consists of three items. Their psychometric characteristics (honesty and stability) were ascertained on a sample of (40) students, who were chosen in a random way. The tools were applied in their final form to a cross-sample consisting of (37) students, and after collecting and tabulating the data, it was processed using (_spss), and using the "T" test to denote the differences between the averages of two independent groups. The study reached the following results: There are no statistically significant differences among primary school students between gifted and non-gifted students. Keywords: free drawing, gifted students, drawing workshop in the House of Culture, primary school students.Arالرسم عند الطفل، dessin d'enfant, child drawingالأطفال الموهوبين، enfants surdoués, gifted childrenجودة الرسم الحر لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائيةدراسة مقارنة للتلاميذ الموهوبين والغير الموهوبينMaster