زاوي,سلمىالتجاني,نجاح2025-03-052025-03-052024التجاني,نجاح. زاوي,سلمى. ألالعاب إلالكترونية عبر الهاتف الذكي و أثرها على التحصيل الدراسى لدى المراهق المتمدرس. مذكرة ماستر. قسم علم النفس. تخصص علم النفس مدرسي. 2024. كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية. جامعة الواديhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/37450The current study aims to reveal the nature and level of use and the impact of electronic games via smartphones on the academic achievement of teenagers studying in middle school . This is a field study conducted at '' Martyr Nid Al-Taher '' middle school in El Oued , District , El Oued State . The study focused on answering the following two questions : - What is the level of use of electronic games among teenagers studying in middle school ? - Are there differences between male and female middle school adolescents in their use of electronic games ? In this study , we relied on the descriptive approach because it is appropriate and consistent and consistent with the nature of our study . A questionnaire was designed as a tool for collecting data and was applied to a sample of (100) male and female students from the mentioned middle school . The sample was chosen by the simple random method . Data processing was done using the statistical package for the Social Sciences (SPSS ) program , where the validity and reliability of the designed scale were first ensured . This scale was then used to collect the desired information . After collecting the data , it was transcribed and processed statistically using descriptive and graphical statistics , as well as inferential statistics . The study yielded the following results : - Electronic games are characterized by a high level of use among the majority of teenagers studying in middle school . - There are statistically significant differences at the ( ) significance level between male and female adolescents studying in middle school in their use of electronic games . تهدف الدراسة الحالية للكشف عن طبيعة مستوى استخدام و تأثير الألعاب الإلكترونية عبر الهاتف الذكي على التحصيل الدراسي لدى المراهق المتمدرس في طور التعليم المتوسط ، دراسة ميدانية بمتوسطة " الشهيد نيد الطاهر " بـــــــ دائرة الوادي - ولاية الوادي ، و لقد تمحورت هذه الدراسة للإجابة على التساؤلين التاليين : - ما مستوى استخدام الألعاب الالكترونية لدى المراهقين المتمدرسين بالطور المتوسط ؟ - هل توجد فروق بين الذكور و الاناث من المراهقين المتمدرسين بالطور المتوسط على مقياس استخدام الألعاب الالكترونية ؟ وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي وذلك كونه المنهج المناسب والذي يتماشى وطبيعة دراستنا، و كأداة لجمع المعطيات صمم مقياس الإستبيان كأداة لجمع البيانات، ثم تطبيقه على عينة قوامها (100) تلميذ و تلميذة من ذات المتوسطة المذكورة أعلاه، وقد تم اختيارها "بالطريقة العشوائية البسيطة"، وبالنسبة لمعالجة البيانات فقد تمت باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية بتطبيق البرنامج الإحصائي (SPSS ) ، و تم فيه أولاً التأكد من صدق و ثبات المقياس المصمم ، و من ثمة الاعتماد عليه في جمع المعلومات المرادة ، وبعد جمع البيانات تم تفريغها و معالجتها إحصائيا باستخدام الإحصاء الوصفي و البياني ، و الإحصاء الإستدلالي .en-USالألعاب الإلكترونيةالهاتف الذكيElectronic GamesSmartphoneألالعاب إلالكترونية عبر الهاتف الذكي و أثرها على التحصيل الدراسى لدى المراهق المتمدرسmaster