رحالي, عبد الكريم2023-02-262023-02-262017-03رحالى,عبد الكريم.اتجاهات العاملين والمرضى نحو خدمات مصلحة الاستعجالات الطبية وطرق تحسينها. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 03 ع01. 01/03/2017 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/14810مقالهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على خدمات مصلحة الاستعجالات الطبية بالمستشفى الجامعي بني مسوس بالجزائر العاصمة من خلال المحاور التالية(خدمات الاستقبال والتوجيه، نظافة البيئة الداخلية، مدى ملاءمة التجهيزات الطبية بالمصلحة وصيانتها)، وقد راهن الباحث على تدريب العاملين بالمصلحة كحل ميداني للمشكلات التي تتخبط فيها هذه المصلحة، واعتمد الباحث على المنهج الوصفي لجمع المعلومات عن الظاهرة المدروسة، موظفا أداة الاستبيان التي أعدت خصيصا لهذا الغرض واحتوت على(62 بنداً) شملت جميع محاور الدراسة، وطبقت على عينة الدراسة من العاملين والمرضى والتي كان عدد مفرداتها(140مفردة)، وتوصل الباحث إلى النتائج التالية: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05=α) بين متوسط درجات اتجاهات العاملين ومتوسط درجات اتجاهات المرضى على محاور(خدمات الاستقبال والتوجيه، نظافة البيئة الداخلية، ملاءمة التجهيزات الطبية وصيانتها) تعزى للمتغيرات الديمغرافية(الجنس، المستوى التعليمي)، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05=α) بين متوسط درجات اتجاهات العاملين ومتوسط درجات اتجاهات المرضى في المحور الرابع وهو دور التدريب في تحسين خدمات مصلحة الاستعجالات الطبية. The purpose of this study was to identify the interests of medical reminders Beni MessousAlgiers- by the following points(reception and orientation services, internal cleanliness of the environment, suitability of medical equipment and Maintenance), staked a researcher in the interest of the training staff as a field of problems that afflict this interest, depends on the descriptive approach to gather information about the characteristics studied, a survey tool for employees who Is specially prepared for this purpose and contained(62 articles) included any study of the axes, and applied to a survey of workers and sample patients, and as the vocabulary number(140 people), the researcher found the following results: There is statistically significant difference in level(α= 0.05) between mean scores of workers and average patient sickness trends trends(reception and referral services, clean internal environment, practical medical equipment And maintenance) attributable to demographic variables(gender, level of education). The absence of statistically significant differences at the level (α= 0.05) between average workers' scores and trends means patient scores trends in the fourth axis which is the role of training in order to improve services Medical reminders.Arالاستعجالات الطبية؛ خدمات الاستقبال والتوجيه؛ نظافة البيئة الداخلية؛ التجهيزات الطبية؛ التدريبmedical reminders, reception and referral services, environmental cleanliness of the environment, medical equipment, trainingاتجاهات العاملين والمرضى نحو خدمات مصلحة الاستعجالات الطبية وطرق تحسينهادراسة ميدانية بمستشفى بني مسوس بالجزائر العاصمةArticle