زايد محمد الرقب, توفيق2021-04-192021-04-192017-12مقال في مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع بجامعة الوادي1610 - 2676https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/8349مقال في مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع بجامعة الواديهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة القيادات الأكاديمية بالجامعات السعودية الرسمية للحرية الأكاديمية من وجهة نظرهم في ضوء المتغيرات المتعلقة بالقيادات الأكاديمية (التخصص الأكاديمي، الرتبة الأكاديمية، المركز الوظيفي، الجامعة). ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحث أداة للحرية الأكاديمية تم التأكد من صدقها وثباتها تتكون من (24) فقرة؛ لمعرفة درجة ممارسة القيادات الأكاديمية بالجامعات السعودية الرسمية للحرية الأكاديمية من وجهة نظرهم، والكشف عن الفروق في مستوى الحرية الأكاديمية في ضوء متغيرات الدراسة . وقد تكونت عينة الدراسة من (235) قائداً من القيادات الأكاديمية في الجامعات السعودية الرسمية بمدينة الرياض في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2016/2017م – 1437/1438هـ، وقد أظهرت نتائج الدراسة بعد إجراء التحليل الإحصائي أن القيادات الأكاديمية بالجامعات السعودية الرسمية يمارسون الحرية الأكاديمية للأبعاد الأربعة (حرية التدريس، البحث العلمي، خدمة المجتمع، صناعة القرارات) بدرجة متوسطة من وجهة نظرهم، وبمتوسط عام (3.22)، حيث تأتي صناعة القرارات بالمرتبة الأولى، بمتوسط عام (3.57) وانحراف معياري (0.65)، تليها خدمة المجتمع بمتوسط عام (3.53) وانحراف معياري (0.61)، ثم البحث العلمي بمتوسط عام (2.94) وانحراف معياري (084)، وفي الأخير تأتي حرية التدريس كأقل أبعاد الحرية الأكاديمية لدى القيادات الأكاديمية بالحامعات السعودية الرسمية، بمتوسط عام (2.84) وبانحراف معياري (087)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى (α ≥ 0.05) لدرجة ممارسة القيادة الأخلاقية تُعزى لمتغير التخصص الأكاديمي (الصحي، العلمي، الإنساني) من وجهة نظر القيادات الأكاديمية، باستثناء بعدي صناعة القرارات وخدمة المجتمع، فقد كانت هناك فروق دالة احصائياً بين التخصص الأكاديمي عند مستوى دلالة (0.05) لصالح متوسط التخصصات الإنسانية. كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى (α ≥ 0.05) لدرجة ممارسة الحرية الأكاديمية تُعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية (أستاذ، أستاذ مشارك، أستاذ مساعد) من وجهة نظر القيادات الأكاديمية، باستثناء بعدي صناعة القرارات وخدمة المجتمع، وإجمالي استبيان الحرية الأكاديمية، فقد كانت هناك فروق دالة احصائياً بين الرتبة الأكاديمية عند مستوى دلالة (0.05) لصالح متوسط الأستاذ، والأستاذ المشارك . كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى (α ≥ 0.05) لدرجة ممارسة الحرية الأكاديمية تُعزى لمتغير المركز الوظيفي (عميد، وكيل، رئيس قسم) من وجهة نظر القيادات الأكاديمية، كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى (α ≥ 0.05) لدرجة ممارسة الحرية الأكاديمية تُعزى لمتغير الجامعة (جامعة الملك سعود، جامعة الإمام، جامعة الأميرة نورة) من وجهة نظر القيادات الأكاديمية، باستثناء بعدي صناعة القرارات وخدمة المجتمع، فقد كانت هناك فروق دالة احصائياً بين الجامعة عند مستوى دلالة (0.05) لصالح متوسط جامعة الملك سعود. وقد خلصت الدراسة إلى العديد من التوصيات من أهمّها: الاهتمام بالحرية الأكاديمية في الجامعات السعودية، وﺿﺮورة منحها للهيئات الأكاديمية وﺗﻨﻤﻴﺘﻬﺎ، وﺗﻬﻴﺌﺔ اﻟﻈﺮوف المناسبة لممارستها، وضرورة مشاركة الهيئات الأكاديمية في عملية صنع القرار الجامعي، وبناء الخطة الاستراتيجية للجامعة، وإجراء المزيد من الدراسات والبحوث الميدانية حول مفهوم الحرية الأكاديمية وربطها بمتغيرات أخرى This study aimed to identify the practices of academic freedom by academic leaders in the official Saudi universities from their point of view in light of the variables related to the academic leadership (Academic Major, Academic Rank, Job Post, and University). In order to achieve this study, the researcher used a tool for academic freedom which was validated. It consisted of (24) paragraphs to study the practice of academic freedom by academic leaders in the official Saudi universities from their point of view and to detect the differences in the level of academic freedom in the light of study variables. The sample of the study consisted of (235) academic leaders in the official Saudi universities in Riyadh in the second semester of the academic year 2016-2017, 1437-1438. The results of the study after the statistical analysis showed that the academic leaders of the official Saudi universities exercise the academic freedom of the four dimensions (Freedom Of Teaching, Scientific Research, Community Service, Decision Making) to a medium degree from their point of view and an average of (3.22).Decision making came first with an average of (3.57)and standard deviation (0.65) followed by community service (3.53), standard deviation (0.61), scientific research (2.94), standard deviation (0.84). Finally, the freedom of teaching as the lowest dimensions of academic freedom in the academic leadership of the official Saudi universities averaged at (2.84) and standard deviation (0.87). The results showed that there were no statistically significant differences at the level of (α ≥ 0.05) to the degree of moral leadership practice due to the variable of academic major (Health, Scientific, Humanities) from the point of view of academic leaders. Excluding some decision-making and community service, there were statistically significant differences between the academic at (0.05) for the benefit of humanities majors. The study also showed that there are no statistically significant differences at the level of (α ≥ 0.05) to the degree of practicing academic freedom due to the academic rank variable (Professor, Associate Professor, Assistant Professor) from the point of view of the academic leaders for the decision making and community service, and the total academic freedom questionnaire, there were statistically significant differences between the academic degree at the level of (0.05) for the benefit of professor and associate professor. The study also showed no differences of statistical significance at the level of (α ≥ 0.05) to the degree of practicing academic freedom due to the variable of job post (Dean, Vice Dean, and Head of Department) from the point of view of the academic leadership. The study also showed no differences of statistical significance at the level of (α ≥ 0.05) to the degree of practicing academic freedom due to the university variable (King Saud University, Al-Imam University, Princess Noura University) from the point of view of academic leaders) with the exception of decision making and community services variables, where there were statistically significance differences at the level of (0.05) for the benefit of King Saud University. The study concluded with several recommendations, the most important of which is the interest in academic freedom in Saudi universities, the necessity of giving it to the academic bodies, developing them, preparing the appropriate conditions for their practice, the necessity of participation of the academic bodies in the process of university decision-making, building the strategic plan of the university, conducting further studies and field research on the concept of academic freedom ,and connecting it with other variablesArالحرية الأكاديمية ، القيادات الأكاديمية ، الجامعات السعوديةAcademic Freedom, Academic Leaderships, Saudi Universitiesدرجة ممارسة القيادات الأكاديمية بالجامعات السعودية الرسمية للحرية الأكاديميةArticle