بن داره محمد2024-06-032024-06-032023-06-112437-0584https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/33079من الجوانب المسكوت عنها في تاريخنا الجزائري المعاصر هو الجانب المتعلق بفئة "الزعماء الأهليين" الذين كانوا يمثلون مسؤوليين على السكان الأهالي، والذين كانوا يندرجون تحت مسمى "القياد"، سواء كانوا شيوخا أو آغات أو باش آغات، والذين كانوا يعملون كأعوان للإدارة الاستعمارية في سياسة وتسيير الأهالي. لقد درجت مختلف الأدبيات– وبالأخص أدبيات الثورة- على تصويرهم في صورة الفئة المستفيدة من النظام الاستعماري، التي من أجل تحقيق مكاسب مادية دنيئة ضحت بمجتمعها وتحولت إلى سوط في يد المستعمر لجلد شعبها. وبالرغم من صحة هذه النظرة إلى حد بعيد، فلا شك أن هناك بعض الاستثناءات. فهل يمكن اعتبار مولاي لحسن الرقاني، قائد رقان، أحدها ؟ هذا ما سنحاول الإجابة عنه في هذا المقال. Amongst the aspects of our contemporary national history that is unknown, especially during the colonial era, is the perspective concerning the “traditional chiefs” (indigenous chiefs). It is this high social status that was at the service of the colonial administration and became an auxiliary in the administration of the country and its “indigenous population”. An abundant literature- most especially emanating from the Algerian Revolution- never cease to taxing this category of citizens for denying their belongingness and selling it to colonialism to become a whip against their own people. Surely, there is a lot of truth in this qualification, but certainly there are exceptions! Could Moulay Lahssen Régani be one? A response to this question is the subject matter or even the focal point of this articlearالاستعمار الفرنسيتواترقانالقيادمولاي لحسن الرﭬانيFrench colonization in southwest of Algeriatraditional chiefsTouatRegganMoulay Lahssen regganiالقيادة والقياد في توات خلال العهد الاستعماريالقايد مولاي لحسن الرﭬاني نموذجا (1895- 1958م)Article