نويوة, عبد القادر2019-05-272019-05-272016-071112-914Xhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/1722تتموضع فنية السيرة الذاتية بالاضافة الى جمالية الكشف التجريبي و تحولات مسار الحكي فيها كحقيقة جامحة تنضوي تحت أدب الاعتراف عموما. ليبس بوصفها كتابة تجريبية فقط، بل إبداعية متجاوزة لخطاب الذات و خارقة لذاكرة النسيان. و قصة تاكسانة للسعيد بوطاجين موضوع مقالنا تتوزع إشكالات مفاهيمية متعددة متحكمة في تحولات الحكي، سنحاول الوقوف على أهم مؤوشرات بنيتها السردبة و علائق خطاب الذاكرة في مقابل سلطة و غواية السرد The art of biography-writing, in addition to being an experimental aesthetic literature in the form of a narrative, is also a part of the literature of confession. Despite these characteristics, it is not a self-manifestation discourse but goes beyond the memory of oblivion. The novel of Texanna of the great author Said Boutadjine, the issue of this papers, comprises different important comprehension problematics which we will opt to discuss.Arأدب الإعتراف، خطاب الذاكرة، تاكسانةRecognition literature, memory speech, Texannaخطاب الذاكرة وتحولات الحكي في قصة تاكسانة بداية الزعتر آخر جنة للسعيد بوطاجينArticle