2023-04-112023-04-112022-06-11بدوي، زينب ، دبار، حنان.العوامل الخمسة الكبرى لدى شخصية مستشار التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني . مجلة المجتمع و الرياضة . مج 05 . ع 02 . 11/06/2022 . جامعة الوادي [ أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط [ أنسخ رابط التحميل]2710-8384https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/19071مقالهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى مستشاري التوجيه المدرسي و المهني بالطورين المتوسط و الثانوي لولاية تقرت ، و الفروق في هذه العوامل الخمسة تبعا لبعض المتغيرات (الحالة الاجتماعية ،الطور الدراسي ) ، و لتحقيق أهداف هذه الدراسة ، تم استخدام المنهج الوصفي وهو المنهج المناسب لهذه الدراسة ، من خلال تطبيق مقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لكوستا و ماكري ، على عينة تكونت من (44) مستشار توجيه و الإرشاد المدرسي العاملين بالطورين المتوسط و الثانوي لولاية تقرت ، و أسفرت نتائج الدراسة على أن مستوى العوامل الخمسة الكبرى لديهم مرتفع ، و كذلك عدم وجود فروق دالة في هذه العوامل تبعا للمتغيرين ( الحالة الاجتماعية ، الطور الدراسي )، و تمت مناقشة النتائج في ضوء الأدب و الدراسات السابقة. The purpose of this study is to identify the level of the five main factors of personality among the middle and secondary school and vocational guidance counselors of a state that has been recognized, and the differences in these five factors depending on certain variables. In order to achieve the objectives of this study, the descriptive curriculum, which is appropriate for this study, was used by applying the scale of the five major personality factors of Costa and Macri to a sample consisting of the results of the study found that the level of their five major factors was high, as well as the absence of significant differences in these factors depending on the two variables. The results were discussed in the light of literature and past studies. Keywords: Senior Five Personal Factors, Counselor for School and Vocational Guidance and Guidance. Marital status, school phaseArالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية، مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني. الحالة الاجتماعية، الطور الدراسيSenior Five Personal Factors, Counselor for School and Vocational Guidance and Guidance. Marital status, school phaseالعوامل الخمسة الكبرى لدى شخصية مستشار التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهنيThe Big Five Personality Factors for the School and Vocational Guidance and Counseling Counselor A field study on a sample of school and vocational guidance and counseling in the Wilayat of TouggourtArticle