الوثري، توفيق, زلومة، رمضان2019-07-032019-07-032019-06-22https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/3021كانت خطة المذكرة كالتالي: مقدمة ثم تمهيد، و تلاها فصلان الأوّل عنون ب الاحتجاج للقراء القرآنية قبل التسبيع الذي بدوره احتوى على مبحث أول بعنوان فترة قبل ظهور اللحن و الثاني، بعنوان فترة ظهور اللحن أما الفصل الآخر بعُنْوِن بالاحتجاج للقراءة بعد التّسبيع، و احتوى على مبحثين أولهما كان بعنوان الاحتجاج للقراءة السبعية، و الثاني بالاحتجاج للقراءة غير السّبعية. و أخيرا خاتمة للموضوع و قد تناولت المقدمة إشكالية هذا البحث المتمثلة في :ما هي أهم المراحل التي مرّ بها الاحتجاج اللغوي للقراءات في فترة الزمنية المحددة من ق 1ه حتى أواخر ق 4 هـ، و يمكن سبب اختيار الموضوع هو تقديم نموذج جديد في هذه الدراسة، تفيد البحوث العلمية اللاّحقة. وأما المنهج المتبع في البحث فكان المنهج التاريخي و الوصفي الذي يتماشى حركية البحث عبر الفترات الزمنية. و اعتمد البحث في دراسته ثلاثة مصادر عمدة، أولهم: كتاب السبع في القراءات لابن مجاهد وثانيهم كتاب الحجة للقراء السبعة لأبي علي الفارسي، و كتاب المحتسب لابن جني ، و جملة من المصادر و المراجع تنوعت ما بين معاجم كمقاييس اللغة لابن فارس و معجم علوم القرآن إبراهيم الجرمي و كتب تراجم و الطبقات كسير أعلام النبلاء و كتب القراءات كجامع البيان في القراءات العشرة، عثمان سعيد الداني و بعض المذكرات كمذكرة قضية اللحن في اللغة العربية حتى نهاية ق 4 ه لنور الدين الصافي محمد رسالة ماجستير جتمعة الخرطوم 1997و الدوريات و منها موضوع النحويون و القرءات القرآنية، زهير غازي، مجلة الممستنصرية بغداد العراق عدد 15، 1987. و قد واجهت البحث بعض الصعوبات في تداخل المواضيع مع بعضها البعض، وكثرة الأراء. و المتتبع لهذا الموضوع يجد أن الدراسات التي تناولته جزئية، و لميتناول بهذه الطريقة أما التمهيد فجاء ليعرفنا بمعنى القراءات و نشأتها و الفائدة من علم القراءات، كما تطرق إلى علاقة القرآن بالقراءات ، ثم الكلام عن طرق الـتأليف في القراءات، لينتهي التمهيد ب مفهوم الاحتجاج و مصادره و أهم المراحل التي مرّ بها و جاء الفصل الأول بمبحثين أولهما يرتكز على جمع القرآن في عهد عثمان و الثاني نزول القرآن بلغة قريش و حججه، والمبحث الثاني تطرق إلى ظاهرة اللحن بمفاهيمها المتعددة، و أسبابها، و الإجراءات المتخذة للقضاء عليها. لينتقل إلى القراءة و النحو ليعكس لنا العلاقة بين القراء و النحاة، و تبيين الخلاف المنهجي بينهما وجاء الفصل الثاني بمبحثين اختص الأول منهما بجهود ابن مجاهد في و أبو علي الفارسي في القراءات من خلال كتابيهما ، كتابه السبع في القرارات و حجج القراءات السبع وتفرد المبحث الثاني بجهود ابن جني في القراءات من خلال كتابه المحتسب لتنتهي بخاتمة فيها العديد من النتائج و التوصيات. The memorandum's plan was as follows: Introduction and Preface, followed by the first two chapters of the letter of protest to the readers of the Koran before the enactment, which in turn contained a first section entitled period before the appearance of the tune and the second, the period of appearance of the melody The other chapter was called by protesting the reading after the enactment. It included two sections, the first of which was called the invocation of the seven readings, and the second by the invocation of non-seven readings. And finally an end to the subject The introduction addressed the problem of this research, which is: What are the most important stages of the linguistic invocation of the readings in the period of time specified from the first to the end of 4 AH, and the reason for choosing the subject is to present a new model in this study, . The method used in the research was the historical and descriptive approach, which corresponds to the mobility of research across time periods. The study was based on three sources: the book of the seven in the readings of Ibn Mujahid and the second is the book of the argument for the seven readers of Abu Ali al-Farsi, and the book of al-Muhtasib Ibn Jini. A number of sources and references varied between dictionaries such as Ibn Fares Ibrahim al-Jarmi and books of translations and classes as a series of flags of nobles and books readings as a statement of the statement in the ten readings, Osman Said al-Dani and some notes as a note the issue of melody in the Arabic language until the end of 4 e for Nur al-Din al-Safi Muhammad Master Thesis Khartoum 1997 and periodicals and the subject of grammarians And Qur'anic readings, Zuhair Gh Costume, magazine Almmstnasrah Baghdad, Iraq, the number of 15.1987. The research has encountered some difficulties in overlapping topics with each other, and many opinions. The follower of this topic finds that the studies that I dealt with in part, and to address this way The preface came to introduce us in the sense of readings and its origin and the benefit of the science of readings, and also touched on the relationship of the Koran readings, and then talk about the methods of authorship in the readings, to end preface to the concept of protest and its sources and the most important stages passed by The first chapter is based on the collection of the Qur'an in the era of Uthman and the second revelation of the Quran in Quraysh and its arguments. The second topic dealt with the phenomenon of melody with its multiple meanings, its causes, and the measures taken to eliminate them. To move to reading and grammar to reflect the relationship between readers and grammarians, and to show the differences of methodical between them The second chapter came in two sections The first of them was the efforts of Ibn Mujahid in Abu Ali al-Farsi in the readings through their books, his seven books in the resolutions and the arguments of the seven readings, and the second section is distinguished by the efforts of Ibn Janni in the readings through his book It concludes with many conclusions and recommendations.الاحتجاج اللغوي/ القراءات/ التطورThe linguistic invocation/Readings/Developmentالاحتجاج اللغوي للقراءات القرآنية صُوره و تطور حتى نهاية القرن الرابع الهجريMaster