Hassina DhifOuahida Hewla2025-06-182025-06-182025-06-17Hassina Dhif . Ouahida Hewla . Lecture en 1ére année moyenne : identification des obstacles et analyse des pratiques pédagogiques. .Master. Didactique et Langues appliquée. 2025. Département des Lettres & langue Française .Faculté des Lettres et des Langues. Université d'El-Oued.https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/38169Didactique et Langues appliquéeالملخص لازالت مشكلة صعوبات القراءة قائمة، خاصة بين تلاميذ المرحلة المتوسطة، مما يشكل عائقا أمام تدريس اللغة الفرنسية كلغة أجنبية. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على صعوبات القراءة التي يواجهها تلاميذ السنة الأولى بالمرحلة المتوسطة. الهدف الرئيسي من هذه الرسالة هو تحديد هذه الصعوبات وتحليل تصورات المعلمين حول هذا الموضوع. ولمعالجة هذه التعقيدات، سعينا أولاً إلى فهم الصعوبات الرئيسية التي يواجهها طلاب السنة الأولى المتوسطون في القراءة، من خلال تنفيذ جلسات مراقبة غير مشاركة للطلاب باستخدام شبكة مراقبة، في مدرسة سالم العربي، من أجل توضيح كيفية إدراك معلميهم لهذه الصعوبات. - ما هي الاستراتيجيات التعليمية التي يمكن تنفيذها لتحسين مهاراتهم؟ ومن ثم أجرينا مقابلة شبه توجيهية مع معلمي الصف الأول المتوسط، لمعرفة آرائهم حول التحديات والحلول الممكنة. Abstract The problem of reading difficulties persists, especially among middle school students, representing an obstacle to teaching French as a foreign language. This study aims to shed light on the reading difficulties encountered by first-year middle school students. The main objective of this dissertation is to identify these difficulties and analyze teachers' perceptions of them. To address these complications, we first sought to understand the main reading difficulties encountered by first-year middle school students by conducting non-participant student observation sessions using an observation grid at Salem Larbi School. This study aimed to determine how these difficulties are perceived by their teachers. - What teaching strategies could be implemented to improve their skills? Next, we conducted a semi-structured interview with first-year middle school teachers to obtain their opinions on the challenges and possible solutions.frصعوبة القراءة، فك الرموز، استراتيجيات القراءة، عسر القراءة، ورشة القراءةReading difficultydecodingreading strategiesdyslexiareading workshop.Lecture en 1ére année moyenne : identification des obstacles et analyse des pratiques pédagogiques.Étude de cas à l’école moyenne « Salem Larbi » dans la wilaya d’El-Oued.master