بودربالة, محمدبوضياف, دليلة2020-06-212020-06-212016-11-01مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية2352-9555http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/6881مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعيةتقوم المدرسة المعرفية على الفكرة القائلة بأن ما يفكر فيه الناس وما يقولونه عن أنفسهم وكذلك إتجاهاتهم وآرائهم ومثلهم إنما هي أمور مهمة وذات صلة وثيقة بسلوكهم الصحيح والمريض. وأشار أليس ألبرت في نظريته العقلانية الإنفعالية على أن أفكار الإنسان هي التي تؤثر في مشاعره. ويرى أن البشر يفكرون ويشعرون ويتصرفون في آن واحد وأنهم مخلوقات بشرية ولدوا ولهم نزعات للصراع الداخلي. وأنهم يتأثرون بالعائلة والثقافة. إلا أن هذه النظرية أهملت الجانب الديني الذي له دور كمنهج وقائي وعلاجي في التفكير اللاعقلاني وخاصة في بيئتنا العربية. وفي المقابل نجد مالك بن نبي الذي يعتبر مفكرا معرفيا، وكان أول من أودع منهجا محددا في بحث مشكلة المسلمين على أساس كل من علم النفس والاجتماع وسنة التاريخ، لهذا سنحاول في هذه الورقية البحثية تناول النظرية العقلانية الإنفعالية لأليس ألبرت وما يقابلها من فكر لمالك بني بالإضافة إلى إسهاماته في علم النفس The school of knowledge is based on the idea that what people think and what they say about themselves as well as their views, opinions and ideals in general, but are important questions on the behavior. In this context, we see that Ellis Albert has emphasized in his morality theory that thoughts of being human have a major impact on their feelings. Human beings were born and tends to have internal conflict. We also find that family and culture impose and designate in parallel their personalities. However, this theory has neglected the religious side, which has an important role and had a prevention and therapeutic means in irrational thinking especially in the Arab world. In contrast, Malik bin Nabi, which is an Arabo-Muslim thinker, has been first to fill a specific approach to research the problem of Muslims on the basis of both the psychology, sociology and history. نقد النظرٌة المعرفٌة . د محمد بودربالة / أ. دلٌلة بوضٌاف 542 For this, we will try in this research paper to address the difference between Alice Albert's and Malik bin Nabi theory, and drew the consequences and the role of Malik bin Nabi in his contribution to psychology developmentArالأفكار، التفكير اللاعقلاني، العلاج العقلاني الإنفعاليIdeas, Irrational Thinking, Rational-emotive therapyنقد النظرية المعرفيةCriticize Knowledge theoryArticle