عمامرة, سميرةحاج أحمد, حبيبة2023-03-192023-03-192021-12-31عمامرة، سميرة . حاج أحمد، حبيبة. الدافعية نحو بناء وتحقيق المشاريع الدراسية والمهنية وعلاقتها بالنضج المهني لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي . مجلة الشامل للعلوم التربوية و الإجتماعية . مج 04 . ع 02 . 31/12/2021 . جامعة الوادي [ أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط [ أنسخ رابط التحميل]2710-8279http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/17265مقالتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الدافعية نحو بناء وتحقيق المشاريع الدراسية والمهنية وعلاقتها بالنضج المهني لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي. وللكشف عن هذه العلاقة اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي القائم على الأسلوب الارتباطي والأسلوب المقارن، حيث تم إجراء الدراسة على عينة مقدرة بـ 125 تلميذ وتلميذة تم اختيارهم بأسلوب العينة العشوائية البسيطة. وباستخدام أدوات جمع البيانات المتمثلة في مقياس الدافعية المبني على أساس المشروع ومقياس النضج المهني للدكتورة" تروزلت عمروني حورية"، واستخدام الأساليب الاحصائية التالية: معامل الارتباط بيرسون واختبار "ت" لدلالة الفروق، وتم التوصل إلى النتائج التالية: 1. توجد علاقة موجبة بين الدافعية نحو بناء وتحقيق المشاريع الدراسية والمهنية والنضج المهني لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي. 2. توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجات الدافعية نحو بناء وتحقيق المشاريع الدراسية والمهنية تعزى لمتغير الجنس لصالح الاناث. 3. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجات النضج المهني تعزى لمتغير الجنس. 4. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجات الدافعية نحو بناء وتحقيق المشاريع الدراسية والمهنية تعزى لمتغير التخصص الدراسي. 5. توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجات النضج المهني تعزى لمتغير التخصص الدراسي لصالح جذع مشترك علوم وتكنولوجيا. The curent study aims to reveal the Relationship between motivation to build and ralize professionals and academics and its Relationship with Professional maturity among students of the first year of secondary education.In order to detect this relationship, we have adopted a descriptive approach based on the correlative and comparative style, where the study was carried out on a sample of 125 students that have been selected in a simple random sampling, and using data collection tools of motivation of the building on the basis of the scale of the project, and a measure of professional maturity by Dr Trouzelt Amrouni Houria and use the following statistical methods Pearson correlation test and the « T » test of the fifferences between the AVERAGES. We reached the followig results : )1There is a positive relationship between the motivation to build and achieve professional and academic projects and professional maturity in the first year secondary students. .3There were no statistically significant differences in the degree of motivation toward building and achieving academic and professional projects attributed the gender variable in favor of females.3There were no statistically significant differences in degree of professional maturity attributed variable sex..4There were no statistically significant differences in the degree of motivation toward building and achieving academic and professional projects due to a variable specialisation curriculum .Arالدافعية ، النضج المهنيmotivation; Professional maturityالدافعية نحو بناء وتحقيق المشاريع الدراسية والمهنية وعلاقتها بالنضج المهني لدى تلاميذ سنة أولى ثانويthe relationship between motivation to build and ralize professionals and academics and its relationship with professional maturity among students of the first year of secondary educationArticle