عطا الله, بلقاسم2023-04-272023-04-2720222710-8023http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/20571مقالعرف الشعر العربي القديـم أغراضا عديدة كان من أبرزها الرثاء؛ الذي أبدع فيه الشعراء قصائد ومطولات وسجلوا من خلاله حضورا أدبيا تـميز بالصدق في أغلبه، ذلك أن الشاعر يبث هـمه ويشكو حزنه بسبب موت أو فقد عزيز أو حبيب. وكما وجدنا مطوّلات في الرثاء وجدنا أيضا مقطّعات شعرية كثيرة لا تقل أهـمية شكلا ومضمونا، من ذلك على سبيل الـمثال ما دوّنه ابن الأعرابي في كتاب أسـماه (مقطعات مراث). وسأقدم قراءة لإحدى الـمقطعات الشعرية الرثائية ليحي بن زياد أقف من خلالـها على أهم الـملامح الأسلوبية التي ميّزت شعره عبر مستويات التحليل المعروفة لدى الباحثين وأسبق ذلك بتقديم نظري حول الرثاء والـمقطعات وصاحب النص. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ancient Arabic poetry has known many purposes, most notably lamentation, in which poets created poems and lengths and recorded a literary presence that was mostly true, as the poet instills his concern and complains of his grief due to the death or loss of a loved one or lover. As we found lengths in lamentation, we also found many poetic passages as important as form and content, for example, what Ibn al-Arabi wrote in a book he called "Passages of Inheritance". I will present a reading of one of the lamentable poetic passages by Yahya ibn Ziad, through which I stand on the most important stylistic features that characterized his poetry through the levels of analysis known to researchers, and earlier by presenting my theory on lamentation, passages and the author of the text.Arقراءة أسلوبية في مقطعة رثائيةArticle