بن عامر, وسيلةساعد, صباح2023-03-062023-03-062018-12بن عامر,وسيلة. ساعد,صباح. مشكلات توظيف آليات التقويم المستمر. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 04 ع04. 31/12/2018 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]2473-2588http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/15505مقالهدفت الدّراسة الحاليّة للكشف عن أهم مشكلات توظيف آليات التقويم المستمر من وجهة نظر المعلمين؛ وكذا التعرّف عمّا إذا كانت توجد فروق في هذه المشكلات تبعا لسنوات الخبرة. ولتحقيق أهداف الدّراسة تم تصميم استبيان يتكوّن من 12 عبارة حول مختلف مشكلات توظيف التّقويم المستمر, تم تطبيقها على عيّنة من المعلمين والمعلمات؛ تم اختيارهم عن طريق العيّنة العشوائية البسيطة، ولقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي بشقيه الاستكشافي و المقارن؛ وتوصّلت الدّراسة إلى النتائج التّاليّة:- تتمثل أهم مشكلات توظيف آليات التّقويم المستمر في العملية التعليمية التعلمية في كل من:مشكلة كثافة الفصل الدّراسي، عدم التدرّب على تطبيق آليات التّقويم المستمر، عدم تفعيل ملف الانجاز للتّلميذ، عدم تفهّم المجتمع والزّملاء وتقبّلهم للتّقويم المستمر، مشكلة ندرة الوسائل التعليميّة التّعلميّة، مشكلة كثرة الأعباء المهنية وكذا مشكلة عدم الدّراية الكافيّة بأساليب التّقويم المستمر؛ وأنه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين وجهات نظر المعلّمين حول توظيف آليات التقويم المستمر في العمليّة التعليميّة التعلّميّة.ABSTRACT:The present study aimed at uncovering the most important problems of employing Continuing evaluation mechanisms in the learning process from the teachers point of view , as well as whether there are differences in these problems depending on years of experience. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was constructed consisting of 12 words about the various problems of employing Continuing evaluation, which was applied to a sample of teachers. They were selected by simple random sample. The descriptive approach was adopted in both exploratory and comparative terms. The study found the following results: - The most important problems of employing Continuing evaluation mechanisms in the learning process in the following: The problem of the density of the classroom, the non-training in the application of Continuing evaluation mechanisms, thenon-activation of students file achievement, the non-understanding of the community and colleagues and their accept for Continuing Calendar, the problem of scarcity of educational teaching means, the problem of many professional burdens as well as the problem of insufficient knowledge of methods of Continuing evaluation. There are no statistically significant differences between the views of teachers on the use of Continuing evaluation mechanisms in the process of learning.Arتوظيف آليات التقويم ; التقويم المستمر ; العملية التعليميّة التعلّميّة ; المعلمينProblems employing calendar mechanisms; Continuous Calendar; Educational learning process; Teachersمشكلات توظيف آليات التقويم المستمرفي العملية التعليميّة التعلّميّة من وجهة نظر المعلمينArticle