مكاوي, سميةبحة, صبرينبن علي, نعيمة2024-10-272024-10-272024مكاوي, سمية. بحة, صبري. بن علي, نعيمة. الصراع الثقافي والتمرد الإيديولوجي في نصوص" أرض البرتقال الحزين" لفسان كنفاني. مذكرة ماستر أدب حديث ومعاصر . 2024. القسم اللغة والأدب العربي . كلية الآداب واللغات. جامعة الوادي. [أكتب هنا تاريخ الإطلاع]. متاح على الرابط [انسخ هنا رابط التحميل].https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/35430أدب حديث ومعاصرلقد رسمت لنا مجموعة غسان كنفاني " أرض البرتقال الحزين"، في قصصها المختلفة الأوجه المتعددة لمأساة الفلسطيني، كأنها تريد من القصة أن تكون مرآة الواقع والذاكرة ، ومن اللغة أن تكون مجموعة من الانحناءات المتعددة أمام الألم الإنساني الذي يتجسد في هذه المرآة، ومن يطلع على أعماله يشعر كأنها تتحدث إلى الأجيال كلها، فتخاطبنا اليوم مثلما كانت تخاطب أبناء أمس، مع تخاطب قراء المستقبل. وهي أعمال ربما تكون تخطت زمانها أو نحن من تخطى عنها كثيراً . وكلما قرأت نصاً من نصوصها رأيت تصوراً تحسبه جديداً، فإذا بغسان كنفاني قد صاغه منذ زمن، وهو أديب سبق زمانه الثقافي كثيراً، معبراً عن خيباتنا المتوالية بدقة متناهية، ورحل قبل الأوان بأوان. والمتصفح لمجموعة كنفاني أرض البرتقال الحزين يجد تفاصيل الوجع الفلسطيني مسيطرة على النص ويتضح لنا معالم التغريبة الفلسطينية تحل في كل مكان في كل قصة، هناك رحيل من مكان إلى مكان بحثا عن الأمن والأمان، والوقوف على أرض ثابتة في عالم متغير. إنه في أغلب القصص يصور حالة الفرار الجماعي من مكان غير آمن إلى مكان أشد قسوة ومرارة من المكان الذي سبقه. ونجد في قصصه ملامح النكبة تكسو كامل تفاصيل The collection "A Land of Sad Oranges" by Ghassan Kanafani portrays the various dimensions of Palestinian tragedy in its different stories, as if it wants the story to be a mirror of reality and memory, and the language to be a collection of multiple bends in front of the human pain embodied in this mirror. Those who delve into his works feel as if they are speaking to all generations, addressing us today as it addressed the children of yesterday, while also engaging future readers. These works may have surpassed their time, or perhaps we have overlooked them greatly . Whenever you read a text from his works, you will notice a seemingly new interpretation, yet Ghassan Kanafani had crafted it long ago, being a literary figure far ahead of his cultural time, accurately expressing our successive disappointments, but he departed prematurely. The reader of Kanafani collection "A Land of Sad Oranges," will find the details of Palestinian pain dominating the text, with the features of Palestinian alienation evident in every story. There's a constant departure from one place to another in search of security and stability, trying to stand on solid ground in a changing world. In most stories, there's a portrayal of a collective flight from an unsafe place to somewhere even harsher and more bitter than the place they left behind. And within his stories, we find the traces of the Nakba (forced displacement) covering the entire details of Palestinian generations' lives . . حياة الأجيال الفلسطينية.arالصراع الثقافي والتمرد الإيديولوجي في نصوصأرض البرتقال الحزين لفسان كنفانيmaster