نعيمي, شمسة, علي الغالي2019-05-152019-05-152018-06-04https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/524الملخص: جُبل الإنسان على الحلم ، فكان من فطرته الإنسانية أن يرى في منامه ما يبشره أو ينذره .. فمن منا لا يحلم؟ ومن منا لا تغمره السعادة إن رأى ما يفرحه ؟ أو ينتابه الفزع إن تراءى له ما يحزنه؟ وبين الفينة والأخرى نسمع أن أحدهم رأى رؤيا أو حلما فنتفاعل معه أو يسرد علينا منامه فنبادره "خير إن شاء الله " ومن هذا المنطلق فالأحلام والرؤى هي تواصل بين عالم الغيب والذات الحالمة ، وبين هذه الذات وعالمها الباطني ثم بين هذه الذات والمؤول ، ولذا تبوأت مكانة شاهقة في الفكر الإنساني عموما والإسلامي خصوصا ، باعتبار الرؤيا جزءا من النبوة كما صرح الرسول صلى الله عليه وسلم قائلا:«لم يبق من النبوة إلا المبشرات " قالوا وما المبشرات يا رسول الله ؟ قال : " الرؤيا الصالحة يراها الرجل الصالح أو ترى له» . واشتهر في عصر التابعين من العلماء محمد بن سيرين بخبرته في تأويل الرؤى كما تناقله المؤرخون وأصحاب السير . وبحثنا الموسوم بـ ( الأحلام والرؤى :الدلالات الرمزية في تفسير الاحلام لابن سيرين ) يتناول عموما النص المنامي من حيث خصوصيته الرمزية وأبعاده الدلالية ، ويمكننا أن نفكك العنوان إلى ثلاثة أقسام: 1-( الاحلام والرؤى )المشكلة للنص المنامي الذي له خصوصيته مفهوما ونوعا ووظيفة ، وتعلق هذا النص بمصطلح التأويل والتفسير والتعبير. 2-( الدلالات الرمزية ) وهي خصوصية يتمظهر فيها النص المنامي من جانب بنائها الرمزي , فالنص المنامي نص قائم على الرمز , له علاقاته بزمان ومكان وحال الرائي وحياته النفسية والواقعية 3-( ابن سيرين ) وهو شخصية عربية إسلامية من التابعين خَبُرت الفعل التأويلي في للرؤى , فابن سيرين هو المؤول أو المتلقي . وعليه فالعنوان يتمحور حول ثلاثة عناصر جوهرية هي (الرؤيا ) و(الرموز)و(المؤول), فالرؤيا خطاب مشحون بالرموز يسردها الرائي والرموز تستدعي التأويل من المؤول , وعلى هذا الأساس يتجلى لنا نصان (نص المنام) و(نص التأويل) وكلا النصين فضاءان للقراءة الدلالية والرمزية والسيميائية . وقد اهتم بالأحلام والرؤى القدامى والمحدثون كل حسب وجهته , فكان للموضوع أهميته الكبرى في الفكر الإنساني وتلك إشارة إلى قيمتها ، ولذا انشغل بها الباحثون والدارسون في الجامعات بالبحث والدراسة , وعلى سبيل المثال دراسة الباحث سعيد يقطين في كتابه ( السرد العربي : المفاهيم والتجليات ) ودراسة الدكتور سر الختم عثمان الأمين في كتابه ( نظرية الاتصال في الرسالة الإسلامية ) ومن الغرب نشير إلى دراسة فرويد في كتابه ( تفسير الأحلام ) وعلاقتها بالتحليل النفسي ودراسة إريك فروم في كتابه( اللغة المنسية ) وعليه كان لنا نزوع نفسي في اختيارنا لهذا الموضوع كونه شيقا وممتعا في الدراسة , بالإضافة إلى أملنا – محاولين- أن نسهم في إثراء الساحة الدراسية في حقل الأدب الشعبي وإعطاء شحنة دافعة لمسیرة الدراسات فيما يخص الأحلام والرؤى . ولما كان بحثنا يرتكز على عنصر الرائي والرؤيا والرمز والمؤول وعلاقة هذه العناصر بالتلقي , حاولنا ضبط الإشكالية الآتية: كيف تلقى ابن سيرين خطاب النص المنامي ؟ وأدرجنا - مناقشة لهذه الإشكالية - أسئلة أهمها : 1-ما مفهوم الأحلام والرؤى وما الفرق بينهما ؟ وإلى أي مدى يمكن توظيف مصطلح التأويل والتفسير والتعبير في تلقي النص المنامي ؟ -2هل للأحلام والرؤى وظيفة فاعلة في ماضي الإنسان و حاضره و مستقبله ؟ أم لها دور فاعل في تحليل نفسيته وشخصيته؟ 3- هل كان ابن سيرين مساهما في بناء مدرسة عربية إسلامية في علوم الحلم والرؤيا, لها أصولها وآلياتها في التأويل؟ 4- هل يمكن اعتبار النص المنامي مرآة عاكسة لنفسية الرائي ؟ 5-هل يمكن استثمار نظريات الدرس اللغوي الحديث في قراءة سيميائية للنص المنامي ؟ وتفاعلنا مع المصادر والمراجع لمناقشة هذه الأسئلة تفاعلا سلسا لوفرتها فكان كتاب (تفسير الأحلام الكبير) لابن سيرين مورد النماذج المنامية المدروسة كما أفدنا من كتابه ( تعبير الرؤى الصغير ) ، كذلك (المقدمة ) لابن خلدون و(عالم الأحلام) لسليمان الدليمي و(تفسير الأحلام ) لفرويد و(الأحلام والرموز) لعلي زيعور و(السرد العربي) لسعيد يقطين كما أفدنا من كتاب (قضايا الشعرية) لجاكبسون ، مستندين على بعض المعاجم اللغوية وعلى كتب السير والتراجم والتفسير . وخطة بحثنا مقسمة إلى مقدمة و فصلين تضمنـــا خمسة مباحث وتمهيدين وخاتمة ، أدرجنا ضمن الفصل الأول ثلاثة مباحث ، فخصص الأول لتأصيل المفاهيم لغة واصطلاحا (الأحلام , الرؤى , المنام , التأويل , التفسير, التعبير و الكهانة) وخصص الثاني لأنواع الأحلام والرؤى ووظائفها وعلاقتها بالتحليل النفسي , وأدرج تحت الثالث تمهيد تضمن ترجمة لابن سيرين وأربعة عناصر متعرضين فيها إلى أنواع الرؤيا عنده وأصولها وآليات تأويلها ودرجات تعبيرها أما الفصل التطبيقي ، فتناول تلقي نصوص الرؤيا عند ابن سيرين وقراءة في سيميائية الرمز والأبعاد الدلالية فيها , وتضمن تمهيدا ومبحثين ، تناول التمهيد الرؤيا عند ابن سيرين ووظائف الاتصال بين الرائي والمؤول ، وحللنا في المبحث الأول رؤيا واحدة وفق الوظائف اللغوية للاتصال , وفي المبحث الثاني حللنا رؤيتين على نفس المنوال ، مع رصد لرموز الرؤيا الأولى ، وقراءة سيميائية في اللون للرؤيا الثانية ، لنخلص إلى خاتمة رصدنا فيها أهم النتائج المتحصل عليها خلال دراستنا . ونظرا لطبيعة الموضوع فقد سايرَنا في تحليلنا المنهج التاريخي المناسب للمبحث الثالث من الفصل النظري وكذا المنهج التأويلي المنسجم مع تفكيك الرموز وقراءتها واستأنسنا بالتحليل السيميائي قراءة للدلالات الرمزية واللون. Résumé : preaches or warns .. Who among us does not dream? And who is not happy to see what joy? Or is he terrified to see what saddens him? And from time to time we hear that one of them saw a vision or a dream interact with him or narrated on us his sleep Vnbadrh "good, God willing" In this sense, dreams and visions are a continuum between the unseen world and the dreamy self, between this self and its inner world, and then between this self and the subject. Therefore, it has assumed a high status in human thought in general and Islamic in particular, as vision is part of prophecy, as the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) There is nothing left of the Prophethood except the missionaries, "they said, and the missionaries, O Messenger of Allah, said:" A good vision is seen by the good man or seen by him. " And was famous in the era of the followers of the scientists Muhammad ibn Sirin his experience in the interpretation of visions as quoted by historians and owners of the BIOS. Our research, called Dreams and Views: Symbolic Symbols in Interpretation of Dreams by Ibn Sirin, generally deals with the dynamic text in terms of its symbolic specificity and its semantic dimensions. We can break the title into three sections: 1- Dreams and visions, which are the problem of the text that has a specificity, concept, type and function. This text is related to interpretation, interpretation and expression. The symbolic text is a text based on the symbol, which has its relations with the time, place, and status of the seer and his psychological and realistic life. (3) Ibn Sirin, an Arab Islamic figure of the followers, experienced the interpretive act in the visions , The son of Cyrine is the receiver or receiver. Thus, the title revolves around three essential elements: vision, symbols and the author. The vision is a letter loaded with symbols, which is read by the seer, and the symbols require interpretation from the author. On this basis, we find two texts (the dream text) and the text of interpretation. For semantic, semantic and semantic reading. He was interested in the dreams and visions of old and modern, each according to his destination, was the subject of great importance in human thought and a reference to the value, and so busy by the researchers and researchers in universities research and study, for example study researcher Said Yokin in his book (Arab narratives: concepts and manifestations) In the book "The Theory of Communication in the Islamic Message", we refer to the study of Freud in his book "Interpretation of Dreams" and its relationship to psychoanalysis and the study of Eric Fromm in his book "The Forgotten Language" Therefore, we have a tendency in our choice of this subject to be interesting and enjoyable in the study, in addition to our hope - trying - to contribute to enrich the field of study in the field of popular literature and give impetus to the process of studies in terms of dreams and visions. Since our research is based on the element of the seer and the vision and the symbol and the responsibility and the relationship of these elements to receive, we tried to control the following problem: How did Ibn Sirin received the letter of the text of the dream? And we included - a discussion of this problem - the most important questions: 1 - What is the concept of dreams and visions and what is the difference between them? To what extent can the term interpretation, interpretation and expression be used to receive the text? 2. Do dreams and visions have an effective function in the past, present and future of man? Or has an active role in analyzing his psychology and personality? 3- Was Ibn Sirin a contributor to the construction of an Arab Islamic school in the sciences of dream and vision, with its origins and mechanisms in interpretation? 4. Can the text be considered a reflective mirror of the psychologist? 5 - Can the theories of modern linguistic lesson be invested in reading the semiotics of the text? And our interaction with the sources and references to discuss these questions smooth interaction of the cost was the book "Interpretation of the great dreams" of Ibn Sirin, the supplier of the models studied, as we reported from his book (the expression of small visions), as well as (the introduction) to Ibn Khaldun and the "dream world" ) To Freud and (Dreams and Symbols) to Ali Zayour and (Arabic narration) to Saeed Yakin as we reported from the book (Issues poetry) of Jacobson, based on some of the lexicons of language and the books of biography and translations and interpretation. The first is devoted to the concepts of language and terminology (dreams, visions, dreams, interpretation, interpretation, expression and theology). The second is devoted to the types of dreams, visions, functions and their relationship to psychological analysis. , And included under the third preparation to ensure the translation of Ibn Sirin and four elements exposed to the types of vision and its origins and mechanisms of interpretation and degrees of expression The practical chapter dealt with receiving the texts of the vision of Ibn Sirin and reading the semiotics of the symbol and its semantic dimensions, and included a prelude and two topics. The preface dealt with the vision of Ibn Sirin and the functions of communication between the seer and the mu'awal. We analyzed in the first section one vision according to the linguistic functions of communication. Two visions in the same way, with a monitoring of the symbols of the first vision, and reading semiotics in color for the second vision, to conclude the observation of the most important results obtained during our study. Due to the nature of the subject, we have analyzed in our analysis the appropriate historical approach to the third chapter of the theoretical chapter as well as the method of interpretation that is consistent with the deconstruction of symbols and reading them and analyzing the semantic analysis by reading symbolic and color indications.الأحلام , الرؤى, الرمزالأحلام و الرؤى الدلالات الرمزية في تفسير الأحلام لابن سيرينThesis