الازهر, صيف الازهرذيب, محمد2023-03-132023-03-132019-12-22الازهر، صيف الازهر . ذيب، محمد . الالعاب الالكترونية وتشكل السلوك العدواني العنيف لدى الطفل داخل المدرسة . مجلة المجتمع و الرياضة . مج 02 . ع 02 . 22/12/2019 . جامعة الوادي [ أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط [ أنسخ رابط التحميل]2710-8384http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/16240مقالتهدف الورقة البحثية للكشف عن دور الألعاب الالكترونية في المساهمة في اكتساب السلوك العدواني للطفل و إعادته في الوسط المدرسي بشتّى صور العنف، وتأثر الطفل بتلك الالعاب وبكل انواعها المختلفة مثلا العاب الفيديو المثيرة التي تحمل مضامين العنف رسائل عنيفة حيث ان الطفل يتقمص الشخصيات البطلة ويريد نشرها وافراغ مكبوتاته في الوسط المدرسي او حتى العائلي ، ويتأثر بها الاطفال ومحاولة تجسيدها وتقليدها ، وذلك ان المدة الزمنية الطويلة التي يقضيها الطفل في اللعب أو الجلوس امام شاشة الكمبيوتر دون رقابة من طرف الأسرة تجعل التلميذ يحمل رسائل للعنف يريد إفراغها في المحيط المدرسي سواء ضد الأصدقاء أو الأستاذ أو امام اجد افراد عائلته، مما يجعله متأخرا في نتائج تحصيله الدراسي ومما يؤدي إلى حالة عجز في اكتساب دروسه وفهمها وهذا ما يزيد حالات الغضب وانتشار العنف في البيئة المدرسية او العائلية ويزيد الأمر صعوبة وأزمة.The research paper aims to reveal the role of electronic games in contributing to the acquisition of aggressive behavior for the child and its return in the school environment in various forms of violence, and the child is affected by these games of all kinds, for example, exciting video games that carry the contents of violence and violent messages as the child embodies the heroic characters and wants Spreading it and emptying its repressions in the school environment or even the family, and the children are affected by it and try to embody it and imitate it, and that is the long period of time that the child spends playing or sitting in front of the computer screen without supervision by the family makes the student carry messages of violence he wants to empty in the school environment, whether against friends Or the teacher or in front of the grandfather of his family members, which makes him late in his academic results and leads to a state of inability to acquire and understand his lessons, and this increases the cases of anger and the spread of violence in the school or family environment and increases the difficulty and crisis.Arالالعاب الإلكترونية، الطفل، العنف المدرسي، السلوك العدواني.electronic games, the child, school violence, aggressive behavior.الالعاب الالكترونية وتشكل السلوك العدواني العنيف لدى الطفل داخل المدرسةArticle