بريك, نبيلةمشري, سلاف2023-03-082023-03-082019-10بريك,نبيلة. مشري,سلاف. مشروع الحياة لدى المراهقين المعاقين بصرياً. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 05 ع3. 01/10/2019 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]2473-2588http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/15724مقالتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مشروع الحياة لدى المراهقين المعاقين بصرياً؛ وبالاعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي أجريت الدراسة على ثلاثون (30) مراهقاً معاقاً بصرياً بولاية الوادي، تم استخدام استمارة معلومات لجمع بيانات الدراسة، والنسب المئوية للمعالجة الإحصائية؛ دلّت النتائج على ما يلي: - لا يوجد لدى المراهقين المعاقين بصرياً اختيار مهني في إطار مشروع الحياة. - لا يوجد لدى المراهقين المعاقين بصرياً كفايات بناء مشروع الحياة. وعليه؛ وفي ضوء نتائج الدراسة تمت التوصية بضرورة تبني برامج تربية الاختيارات التي يمكن من خلالها تنمية الكفايات التي تساعد المعاقين بصرياً على بناء مشروع الحياة.Abstract: This study aims to reveal the project of life for visually impaired adolescents. The study was conducted on thirty (30) visually impaired adolescents depending on descriptive exploratory approach in the state of Eloued, Information worksheet was used for collecting the data of the study and the percentages of statistical processing. The resulted showed that: - The visually impaired adolescents do not have professional choice in the project of life. - The visually impaired adolescents do not have competencies to build the project of life. Therefore, in the light of the results of the study, it was recommended to adopt the educative programs of the choices through which the development of competencies that help the visually impaired to build the project of life.Arمشروع الحياة؛ الكفايات؛ الهوية المهنية؛ الاستكشاف؛ الاستقلالية؛ الإعاقة البصريةThe project of life; professional identity; exploration; independence; the visually impairedمشروع الحياة لدى المراهقين المعاقين بصرياًArticle