قدام، حليمة, فضل، لمياء2022-06-282022-06-282022-06-28https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/11907يعد موضوع بحثنا من المواضيع المهمة التي تشغل الأسرة التربوية (المعلم، التلميذ، المنهج) في النحو العربي، لهذا انصبت المذكرة (تعليمية النحو العربي في ظل المناهج الحديثة السنة الثالثة ابتدائي أنموذجا)، بجزئيها النظري والتطبيقي، في محاولة الكشف عن المناهج التعليمية المعتمدة في تدريس النحو العربي في كتاب السنة ثالثة ابتدائي، ومدى اهتمام المعلمين في تطبيقهم لهذه المناهج وتأثيرها على المعلم والتلميذ من أجل تحسين مستوى التلاميذ في القواعد النحوية. The subject of our research is one of the important topics that occupy the educational family (teacher, student, curriculum) in Arabic grammar, so the memorandum (educational Arabic grammar in light of modern curricula, the third year of primary school as a model), with its theoretical and applied parts, is focused on trying to reveal the approved educational curricula in Teaching Arabic grammar in the third primary year book, and the teachers’ interest in their application of these curricula and their impact on the teacher and student in order to improve the students’ level of grammar.التعليمية، النحو العربي، المناهج.educational, Arabic grammar, curriculaتعليمية النحو العربي في ظل المناهج الحديثة السنة الثالثة من التعليم الابتدائيMaster