اليحياوي, شهاب2020-06-212020-06-212016-11-01مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية2352-9555http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/6878مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعيةابتدع مالك بن نبي مفهوم القابلية للاستعمار في سياق تحليله لتخلف المجتمعات الإسلامية واضاعتها لرسالتها التي ترتقي بها الى مستوى الحضارة وبالتالي الانخراط في سيرورة وصيرورة الكونية او العالموية. فتوقف المسلمين عن رسالتهم (تعلّقهم بروح التغيير الذي ولد في النفسية العربية بعد نزول الوحي والذي حوّل الرسالة النبوية الى فاعلية اجتماعية ملّكت المجتمع الإسلامي من السلطة على مصيره والتحكّم في فعله التاريخي بفعل رسالته) ما بعد الموحدين افسح للحضارة الغربية الريادة التاريخية وتملّك الفعل التاريخي وموقع تبعا لذلك المسلمين خارج التاريخ (الدورة الحضارية). لذا يعتقد بن نبي ان فهم الأسباب الداخلية والخارجية لقابلية الحضارة الإسلامية للاستعمار هو الكفيل بتبيّن شروط التغير التاريخي للمجتمعات الإسلامية في اتجاه إعادة الوصل مع المبادئ الرئيسة المؤسسة لسيرورته التاريخية واستعادة فاعليته الحضارية لا من خلال استنساخ نفسه ولا غيره بل عبر ما ينتجه من أفكار تستعيد المبادرة المنتجة للحراك والتغيّر الاجتماعيين. وقد اعتمدنا مقاربة فكر او نظرية بن نبي في التغير الاجتماعي التاريخي للمجتمعات الإسلامية من خلال مفهومين مركزيين هما : دورة الحضارة والقابلية للاستعمار لكونهما يُبِيانُ بجلاء أنْسَقَة بن نبي للنظرية السوسيولوجية الغربية أي اخضاعها الى تجربة السياق التاريخي الخصوصي للمجتمعات موضوع الدراسة للتملص من هيمنة النظرية على التجربة والاجترار بدل الإنتاج في السوسيولوجيا العربية ان صحت العبارة Malik Bin Nabi created the concept of susceptibility to colonize in the course of his analysis of the retardation of the Muslim societies, missing their mission liable to elevate them to the level of civilization thus engaging in the process of becoming cosmic and global. Hence, Muslims stopped their mission (their attachment to the spirit of change that became part of the Arab psychology after the revelation which turned the prophetic message into a social effectiveness that empowered the Islamic society to control their own historic destiny through their mission), the Post-monotheists period made way to the Western civilization towards historic leadership and the ownership of the historic deed; accordingly Muslims location is outside history (the cycle of civilization). Thus, Bin Nabi believes that understanding the internal and external reasons for the susceptibility of the Islamic civilization to colonialism, the way to identify the terms/conditions for historic change of Muslim communities towards re-connecting with the main principles underlying its historical process and restoring its civilizational effectiveness, not through cloning oneself and the other but rather through the ideas created to regain the initiative leading to social mobility and change. We have adopted the approach of thought or the theory of Bin Nabi, as for the historic social change of Muslim communities through two central concepts: the cycle of civilization and the susceptibility to colonize clearly stated by Bin Nabi patterns of the Western sociological theory i.e subject them to experience a special historical context of the communities under study to get rid of the dominance of theory over experiment and rumination instead of producing in the Arab sociology if that being soArالتغير الاجتماعي، دورة الحضارة، القابلية للاستعمار، الفاعلية التاريخيةsocial change, cycle of civilization, susceptibility to colonize, historical effectivenessنظرية التغيير الاجتماعي عند مالك بن نبي: من خلال مفهومي دورة الحضارة والقابلية للاستعمارThe theory of social change of Malek Bennabi : Through the concepts of the Cycle of Civilization and Susceptibility to ColonizeArticle