شرقي, الطاهرستي, محمد الصالح2023-12-102023-12-102014http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/31022الترتيل بمعناه الواسع لا يتوقف عند تحسين الصوت، وإتقان أحكام التجويد؛ بل يتجاوز ذلك بالتخلل إلى سويداء القلب، وإثارة العقل والفكر، وهذا هو أصل التدبر؛ أي تحريك القلب والعقل بتلاوة كلام الله تعالى؛ ليحصل به النفع وتعم به الفائدة. والترتيل في القرآن الكريم على ضربين: ترتيل ذاتي وترتيل عملي، فالترتيل الذاتي هو ما أودعه الله تعالى في كتابه من نظم بديع وتناسق رفيع، تستلذ به الأذن، وتطيب به النفس، يتمثل في الاختيار الدقيق للألفاظ والمعاني، وتكرار بعض الكلمات والآيات، وحلاوة الفواصل ورؤوس الآيات. أما الترتيل العملي فهو أداء القارئ البارع، صاحب النية السليمة والصوت الجميل؛ الذي يتقن أحكام التجويد، ويتحكم في الوقف والابتداء، فيكون بذلك مفسرا للقرآن بأدائه، داعية إلى الله بصوته. فإذا اجتمع الأمران، وأدرك المسلم ما في كتاب الله تعالى من ترتيل، واجتهد في تلاوته كما أنزل مرتلا، واستعان ببعض الوسائل المعينة على الخشوع والتفكر، وصل بإذن الله إلى مرتبة التدبر، وفاز بخ يي الدنيا والآخرة. Recitation in its broad sense does not stop at improved audio, mastering of tajweed; but the seeping melancholy heart, mind, intellect, and this is the origin of forethought; any move the heart and mind by reading the word of God, to receive the benefit, and the whole benefit. And in the Holy Qur'an recitation on two types: self recitation and practical one, recitation is what he said and reported in writing systems and high consistency, sweet tooth ear tags, perfumed by the self, is the careful selection of words and meanings, and the repetition of certain words and verses, and the sweetness of the intervals and verses. As practical recitation (the chanting practice) is to perform the consummate smart reciter, his goodwill and beautiful sound; masters tajweed, and controls the Waqf (stopping and starting), getting started, thus explaining the Quran, calling to God. If the two are met, and realized what a Muslim in the book of God of recitation, and worked hard in the recitation and intonation as it was revealed, and hired some aids reverence and reflection, arrived, by God willing, to the rank of forethought, and won the both charity of the world and the hereafterArأثر الترتيل في تدبر القرآن الكريمThesis