مريم مسعودي2024-09-292024-09-292024-06-30https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34540أطروحة دكتوراه تخصص علم النفس التربوي في العلوم الإجتماعية و الإنسانيةالملخص: هدفت الدراسة الحالية، للكشف عن مستوى تقدير الذات، التوافق الدراسي، الدافعية للتعلم، والتعرف على طبيعة العلاقة بين هذه المتغيرات لدى طلبة جامعة حمه لخضر الوادي، وعلى القدرة التنبؤية لكل من تقدير الذات والتوافق الدراسي بحدوث دافعية التعلم واستخدمت في ذلك المنهج الوصفي، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية، طبقت على عينة قدرت ب(200) طالبا وطالبة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية، إذ تم تطبيق الأدوات الخاصة بالدراسة التي تتمثل في؛ مقياس تقدير الذات ل"كوبر سميث، ومقياس التوافق الدراسي ل"سعد أويس"؛ ومقياس الدافعية للتعلم ل" يوسف قطامي"، وتمت المعالجة الإحصائية بعد جمع البيانات وتفريغها، باستخدام برنامج المعالجة الإحصائية spss v22 وقد اسفرت نتائج الدراسة على النتائج التالية: مستوى تقدير الذات مرتفع لدى طلبة جامعة حمه لخضر الوادي. مستوى التوافق الدراسي مرتفع لدى طلبة جامعة حمه لخضر الوادي. مستوى دافعية التعلم مرتفع لدى طلبة جامعة حمه لخضر الوادي. توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات والتوافق الدراسي ودافعية التعلم لدى طلبة جامعة حمه لخضر الوادي. لا توجد قدرة تنبؤية لتقدير الذات بحدوث الدافعية للتعلم، في حين توجد قدرة تنبؤية للتوافق الدراسي بحدوث الدافعية للتعلم لدى طلبة جامعة حمه لخضر الوادي. Résumé The aim of the current study was to investigate the levels of self-esteem, academic compatibility, learning motivation, and to identify the nature of the relationship between these variables among students of Hamah Lkhedher University. Additionally, it aimed to assess the predictive ability of both self-esteem and academic compatibility on the occurrence of learning motivation. The study utilized a descriptive methodology. After ensuring the psychometric properties, the tools were applied to a sample of 200 male and the f female students selected using stratified random sampling method. The study tools included: the self-esteem scale by "Kuper Smith", the academic compatibility scale by "Saad Oweis", and the learning motivation scale by "Youssef Qatami". Statistical analysis was conducted using SPSS v22 after data collection and entry. The study yielded the following results: The level of self-esteem is high among students of El-Oued University. The level of academic compatibility is high among students of El-Oued University . The level of learning motivation is high among students of El-Oued University. There is a statistically significant relationship between self-esteem, academic compatibility, and learning motivation among university students. Self-esteem does not have predictive ability on the occurrence of learning motivation, while academic compatibility has predictive ability on the occurrence of learning motivation among university students.arتقدير الذات، التوافق الدراسي، الدافعية للتعلم، الطالب الجامعيSelf-esteemacademic adjustmentmotivation to learnuniversity studentقدير الذات والتوافق الدراسي كمنبأن بالدافعية للتعلم لدى الطالب الجامعيدراسة ميدانية بجامعة الشهيد حمه لخضر الواديThesis