هميسي, عبد الرشيدحنانشة, مصطفى2023-02-202023-02-202020-06-01حنانشة، مصطفى .هميسي، عبد الرشيد . تجليات الدِّين في الرواية الجزائرية قراءة تحليلية في روايات واسيني الأعرج. مج03. ع.01. جامعة الوادي. [أكتب هنا تاريخ الإطلاع]. متاح على الرابط [انسخ هنا رابط التحميل]2602-8018https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/14543مقال. مجلة القارئ للدراسات الأدبية والنقدية. مج03. ع.01. جامعة الواديموضوع الدّين وما يتعلق به في الرواية العربية دقيق وخطير , لأن الدين هو أعلى المقدسات في البيئة العربية , لكن النقد لم يُول هذا الموضوع كثير اهتمام , ربما لغلبة الاهتمام بالمواضيع الجمالية عليه. إن الدين هو وضع إلهي يرشد إلى الحق في الاعتقادات وإلى الخير في السلوك والمعاملات , لذلك كان من المتوقع أن نجد – أثناء بحثنا هذا – احتفاءً به وتقديسا لتعاليمه, لكن الذي وجدناه كان عكس ما توقعناه؛ فالشخصيات البطلة التي أنطقها واسيني الأعرج كانت ذامّة للدين ,أو منكرة له , أو مشككة في جدواه , أو متمردة عليه أو ... ولم تكن مستحسنة ولا داعية له. مثل هذا الأمر لم يكن عبطا بل إنه عن قصد وسابق تدبير , ولقد دفعنا ما وجدناه إلى الوقوف في صف سعيد بنكراد عندما قال بأن الروائي يقوم بعملية انتقاء مؤدلجة؛ فهو ينتقي مادته السردية من الواقع تلبية لمطلب الإيديولوجيا , ويشتغل هذا الانتقاء كموجه بدئي ومفروض على القارئ. الكلمات المفتاح : الرواية الجزائرية ؛ واسيني ؛ الدين. Abstract The issue of religion in the Arab novel is difficult and difficult, because religion is the highest sanctity in the Arab environment, but criticism has not given much attention to this subject, perhaps to the predominance of aesthetic themes, or perhaps because modern Western criticism - capacitor. Religion is a divine position that guides the right to beliefs and to good behavior and transactions. Therefore, we were expected to find, in the course of this research, a celebration of his teachings, but what we found was contrary to what we expected; Or disobedience to him, or doubt in his usefulness, or rebel against him or ... was not welcome or advocate for him. We have paid what we found to stand in the line of Said Benkrad when he said that the novelist is the process of selecting a medallion; he selects his narrative material from reality in response to the demand of ideology, and operates this selection as an initial and imposed on the reader. We have reached these results as a result of our approach to the analytical descriptive approach that has helped us to deepen the facts we have reached and to support them with evidence and evidence of the essence of these facts. Keywords: Religion; Ideology; Novel. Wassini larej.Arالرواية الجزائرية ؛ واسيني ؛ الدين.تجليات الدِّين في الرواية الجزائرية قراءة تحليلية في روايات واسيني الأعرجArticle