رايس, عبد الحقبن شريف, كريمة2023-06-022023-06-022023-03-01رايس، عبد الحق. بن شريف، كريمة. اثر استخدام الابتكار التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك دراسة حالة بنك الخليج الجزائر –وكالة بسكرة- . مجلة الاقتصاد والتنمية المستدامة. مج 06. العدد 01. 2023/03/01. جامعة الوادي[اكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط [انسخ رابط التحميل ]2661-7986http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/25449مقالركزت هذه الدراسة على تحليل علاقة الابتكار التسويقي والميزة التنافسية للبنوك، حاولنا من خلال الدراسة الميدانية اختبار العلاقة بين كلا المتغيرين وقياس اثر استخدام الابتكار التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك من خلال استخدام استبيان وجه لـ: 30 موظف وموظفة على مستوى البنك محل الدراسة وقد توصلت الدراسة لعدة نتائج أهمها : للابتكار التسويقي اثر كبير ومساهمة بارزة في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك. This study focused on analyzing the relationship between marketing innovation and its competitive advantage for banks, where the marketing innovation was expressed through innovation in the bank's marketing mix, while the competitive advantages included quality, efficiency, modernization, and response to the needs of the customer, as we tried to test that relationship on a bank Gulf Bank Algeria, we used in this a questionnaire directed at 30 employees of the bank, and the study found that the marketing innovation represented in creating the marketing mix had a positive contribution and impact on the competitive advantage of the bank under study.Arالمزيج التسويقي ; الابتكار التسويقي ; الميزة التنافسيةاثر استخدام الابتكار التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك دراسة حالة بنك الخليج الجزائر –وكالة بسكرة-The contribution of Marketing Innovation to Achieving the Competitive Advantage of Banks - Case study of the Algeria Gulf Bank -Article