بن موسى, هنية2022-07-182022-07-182021-10-27http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/12358أطروحة دكتوراه تخصص الأدب العربي الحديث و المعاصر في الأدب العربيالملخص: يعدّ "جمال الغيطاني" من رواد الرواية العربيّة، وروائي مخضرم عايش العديد من مصادر القص القديمة والحديثة، التي كان لها شأن في رسم تجربته السرديّة. له العديد من النّصوص الروائيّة الثرية بالدلالات والمعاني، والقصص التي تنسج الواقع الاجتماعي من خيوط التاريخ القديم والحديث، والأسطورة، والكرامة الصوفيّة، والحكاية الشعبيّة، في صورة مليئة بالألوان المعبرة والموحية، التي تفسر النفسية العربيّة. وقد كانت اللغة فيها أداة النسيج والتركيب، فبفضلها تمازجت العناصر السردية داخل الرواية الواحدة بصورة تدمر ما سبق، وتعيد بناءه وتصوره وفق ما تستدعيه شعريتها، وما يخدم جماليتها، من خلال تشفيرها برموز وإشارات، وصور لغوية وغير لغوية، من شأنها المساهمة في تشكيل معاني تلك الروايات ودلالاتها. انطلاقا من هذا كلّه حاولنا تقديم قراءة لهذه النصوص الروائية، وفق ما تنشئه من علاقات مع النصوص الداخلية والخارجية، المساهمة في بنائها، والواقعة على حوافها والمصاحبة لها. تلك العلاقات التي تبحث في شعريتها من خلال تفاعلها مع عتباتها المصاحبة لها وتناصها مع نصوص تدخل في تركيب وبناء هذه الأخيرة وتشكل موضوع المتن وقصّته، وتوحي بدلالاته. كما بحثنا في علاقة النص، بالنصوص المرافقة له والتي تعرضه للقارئ، وتثيره لمواصلة خوض غمار القراءة والبحث عن ما يمكّنه من تأويل تلك النصوص واستنطاق دلالاتها من جهة، والبحث عن ما يزين المتن ويجمله من نصوص متنوعة المصادر وعن دور هذه الأخيرة في تشكيل العناصر السردية لهذه الروايات، من جهة أخرى. Résumé : فرنسية أو انجلزية Jamal Al-Ghitani is considered one of the pioneers of the Arabic novel, and a veteran novelist who has lived through many sources of ancient and modern storytelling, which had an important role in shaping his narrative experience. He has many narrative texts rich with semantics and meanings, and stories that weave social reality from the threads of ancient and modern history, myth, mystical dignity, and folk tale, in an image full of expressive and suggestive colors that explain the Arab psychology. The language in it was a tool of weaving and installation. Thanks to it, the narrative elements were mixed within the one novel in a way that destroys the above, reconstructs and visualizes it according to what its poetics calls for, and what serves its aesthetics, by encoding them with symbols, signs, and linguistic and non-linguistic images, that will contribute to the formation of the meanings of those Narratives and their implications. Proceeding from all this, we tried to provide a reading of these narrative texts, according to the relationships they establish with internal and external texts, contributing to their construction, located on their edges and accompanying them. Those relationships that examine her poetics through her interaction with her accompanying thresholds, and their intersexuality with texts that enter into its composition and construction and form its subject and story, and suggest its semantics. We also discussed the relationship of the text, with the accompanying texts that expose it to the reader, and motivate him to continue to engage in reading and search for what enables him to interpret those texts and interrogate their implications on the one hand, and search for what adorns and beautifies the text from various sources and the role of the latter in shaping the narrative elements. For these stories, on the other handArالرواية العربية- العتبات النصية- التناص- جمال الغيطانيThe Arabic novel - textual thresholds - intertextuality - Jamal al-Ghitaniعتبات الكتابة وجماليات التناص في أعمال جمال الغيطاني الروائيةThesis