باللموشي, عبد الرزاقبوعامر أحمد, زين الدين2020-05-102020-05-102017-01-01مقال بمجلة البحوث والدراسات1112-4938https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/6448مجلة البحوث والدراسات المجلد 14 العدد 01 جامعة الواديلقد ظهرت استراتيجيات حديثة في تدريس الرياضيات خصصت للتلميذ فيها دورا بارزا من حيث فاعليته وتفاعله، ومن هذه الاستراتيجيات استراتيجية التعلم التعاوني التي لها ميزات عديدة ليس فقط في التحصيل، ولكن في الجوانب الأخرى من التعليم مثل: الجوانب الانفعالية وتنمية المهارات والتعاون والاتجاه نحو المدرسة والاتجاه نحو الآخرين وتنمية التفكير الابتكاري والقدرة على حل المشكلات الرياضية من خلال الربط بين المستويات الواقعية والمجردة للتعليم لتمكينهم من فهم الرموز والمعادلات الرياضية والكسور وغيرها من المفاهيم الرياضية. Abstract Modern strategies have emerged in the teaching of mathematics; the student has become a prominent role, in terms of his effectiveness and interaction, From these strategies: there is cooperative learning strategy, which has many advantages, not only in the collection, but in other aspects of education, such as: emotional aspects and development of skills and Cooperation and the trend towards the school and the trend towards others and the development of innovative thinking and the ability to solve mathematical problems by linking realistic and mere levels of education to enable them to understand the mathematical symbols and equations and other mathematical conceptsArالاستراتيجية - التعلم التعاوني – الرياضياتstrategy - cooperative learning - mathematicsفعالية استراتيجية التعلم التعاوني في تدريس الرياضياتThe effectiveness of Cooperative learning strategy in the teaching of mathematicsArticle