Hamdoud, Amina2023-03-142023-03-142021-01Hamdoud ,Amina. Metacognitive Knowledge In Relation . مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 07 ع1. 30/01/2021 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]2473-2588http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/16400مقاللخص: معرفة ما فوق اإلد ارك تعني معرفة الفرد وإد اركه بأفكاره وأعماله وتعتبر المرحلة األولية في التفكير الما فوق إد اركي الذي ال يمكن بدونه الوصول إلى مستويات تفكير أعلى, تهدف هذه الدراسة ذات المنهجية المختلطة إلى وصف معرفة ما فوق اإلد ارك لعينة تتكون من 80 طالب جامعي عند القراءة والكتابة باللغة االنجليزية, استعملت في هذه الدراسة وسيلتان لجمع البيانات: االستبيان والمقابلة; بينت النتائج نقص في معرفة كيفية استعمال استراتيجيات القراءة والكتابة وكذلك عدم وجود عالقة بين المعرفة اإلستراتيجية وشروط القراءة والكتابة، تدعو الد ارسة إلى تعليمية وتدريب معرفة ما فوق اإلد ارك في وسط طلبة الجامعة وكذا إج ارء بحوث إضافية فيما يخص معرفة ما فوق اإلد ارك لألساتذة.Abstract: Metacognitive knowledge refers to one’s awareness of cognitive processes and actions, It is the initial stage of metacognitive thinking without which upcoming thought operations are not possibly accomplished, This Mixed Methods study was conducted to describe eighty (80) year one and year two undergraduate students’ metacognitive knowledge in EFL reading and writing, It relied on two research tools of data collection: the Metacognitive Awareness Inventory for the quantitative part and a semi-structured interview for the qualitative part; The results revealed lack of procedural knowledge among students and a mismatch between task requirements and strategic knowledge; The study, therefore, called for direct instruction in metacognitive knowledge for students and further investigation about teachers’ metacognition.enmetacognition; metacognitive knowledge; EFL reading and writingMetacognitive Knowledge In RelationArticle