ألبوش زينةزروالى وسيلة2024-10-172024-10-172024-05-20زروالى,وسيلة. ألبوش,زينة. فعالية برنامج إرشادي انتقائي في تنمية الذكاء الأخلاقي لدى طلبة جامعة أم البواقي. مجلة الدراسات والبحوث الإجتماعية. مج 12ع01. 20/05/2024. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]2352-9555https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/35191ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فعالية برنامج إرشادي انتقائي في تنمية الذكاء الأخلاقي لدى طلبة جامعة أم البواقي، تكونت عينة الدراسة من (22) طالب وطالبة تم تقسيمهم إلى مجموعتين (ضابطة وتجريبية) بواقع (11) طالب وطالبة في كل مجموعة، اشتملت أدوات الدراسة على مقياس الذكاء الأخلاقي (من إعداد الباحثتان)، وبرنامج إرشادي انتقائي لتنمية الذكاء الأخلاقي لدى طلبة الجامعة (من إعداد الباحثتان)، اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي بتصميم شبه تجريبي، توصلت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج الإرشادي الإنتقائي في تنمية الذكاء الأخلاقي لدى طلبة جامعة أم البواقي. Abstract: The current study aimed to investigate the effectiveness of a selective guidance program in developing ethical intelligence among students at the University of Oum El Bouaghi. The study sample consisted of (22) male and female students, who were divided into two groups (control and experimental), with (11) students in each group. The study tools included an ethical intelligence scale (developed by the researchers) and a selective guidance program for developing ethical intelligence among university students (also developed by the researchers). The study adopted an experimental approach with a quasi-experimental design. The study results concluded the effectiveness of the selective guidance program in developing ethical intelligence among students at the University of Oum El Bouaghi.arفعاليةبرنامج إرشاديإرشاد انتقائيذكاء أخلاقيطلبة جامعةEffectivensThe guidance programselective guidanceethical intelligenceuniversity studentsفعالية برنامج إرشادي انتقائي في تنمية الذكاء الأخلاقي لدى طلبة جامعة أم البواقيArticle