رويسي, آمالببوش, صحربن جويدة, يمينة2023-06-052023-06-052017http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/25694دعوةان للحوار مكانة عظيمة في الاسلام ,وقد تبين ذلك من خلال بدأ الله تعالى الملائكة ومن خلال ممارسة النبي صلى الله عليه وسلم له ,مع الكبار والصغار ,مع المسلمين والمشركين ,مع اهل بيته وعامة الناس . ولأن مهنة التعليم لا تساويها مهنة في الفضل والرفعة ,ووظيفة المعلم من اشرف الوظائف واعلاها ,كان الاسلوب الحواري انسب اسلوب للممارسة العملية التعليمية ,واهم عامل مساعد في تقوية الصلة بين المعلم والمتعلمين والاطار التعليمي ككل ,وكان له اثر ايجابي لتحقيق الاهداف التربوية الهادفة والفعالة . Study Summary The dialogue has a great place in Islam, and this has been shown through the beginning of God the angels and through the practice of the Prophet peace be upon him, with adults and children, with Muslims and polytheists, with his family and the general public. Because the profession of education is not equal to a profession in credit and prestige, and the function of the teacher of the most honorable jobs and above, the method of dialogue was the most appropriate method of the practice of educational process, and the most important factor in strengthening the link between the teacher and learners and the framework of education as a whole, and had a positive impact to achieve the goals of education purposeful and effectiveArأثر الحوار على ترقية التعليم على ضوء الكتاب والسنةThesis