خو، معمر2021-06-152021-06-152019خو، معمر . علاقة الاسلوب المعرفي (التصلب / المرونة) بالضغوط النفسية لدى أساتذة العليم المتوسط . مذكرة ماستر . قسم العلوم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2019 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابطhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/9247مذكرة ماستر في علم النفس تخصص علم النفس المدرسيالملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الأسلوب المعرفي(التصلب/المرونة) والضغوط النفسية لدى عينة من أساتذة التعليم المتوسط بالوادي. وللإجابة على تساؤلات الدراسة تم صياغة الفرضيات التالية: - يتميز أغلبية أساتذة التعليم المتوسط بمستوى ضغط نفسي مرتفع. - توجد علاقة ارتباطية بين أسلوب التصلب مقابل المرونة المعرفي والضغط النفسي لدى أساتذة التعليم المتوسط. - لا توجد فروق بين الذكور والاناث من أساتذة التعليم المتوسط في الضغط النفسي. - لا توجد فروق بين مدرسي المواد العلمية ومدرسي المواد الأدبيةمن أساتذة التعليم المتوسط في الضغط النفسي. - لا توجد فروق بين العزاب والمتزوجين من أساتذة التعليم المتوسط في الضغط النفسي. - لا توجد فروق بين مراحل الخبرة المهنية(أقل من 10 سنوات/من 10 إلى 20 سنة/ أكثر من 20 سنة) لدى أساتذة التعليم المتوسط في الضغط النفسي. وتم اعتماد المنهج الوصفي، ولجمع البيانات طبقنا مقياسي الاسلوب المعرفي(التصلب/المرونة) للدليمي، ومقياس الضغوط على عينة قدرها(104) أستاذ تعليم متوسط وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات بــ: spss, توصلنا إلى النتائج التالية: - يتميز أغلبية أساتذة التعليم المتوسط بمستوى ضغط نفسي مرتفع. - لا توجد علاقة ارتباطية بين أسلوب التصلب مقابل المرونة المعرفي والضغط النفسي لدى أساتذة التعليم المتوسط. - لا توجد فروق بين الذكور والاناث من أساتذة التعليم المتوسط في الضغط النفسي. - لا توجد فروق بين مدرسي المواد العلمية ومدرسي المواد الأدبية من أساتذة التعليم المتوسط في الضغط النفسي. - لا توجد فروق بين العزاب والمتزوجين من أساتذة التعليم المتوسط في الضغط النفسي. - لا توجد فروق بين مراحل الخبرة المهنية(أقل من 10 سنوات/ من 10 إلى 20 سنة/ أكثر من 20 سنة) لدى أساتذة التعليم المتوسط في الضغط النفسي. وتم مناقشة نتائج الدراسة وفق الأطر النظرية والدراسات السابقة، والخروج ببعض الاقتراحات. Abstract: The present study aims at uncovering the relationship between cognitivestyle( rigidity/ flexibility) and psychological stress in a sample of intermediate education teachers.To answer the study'squestions, the following hypotheseswere formulated: : - Most of the teachers of intermediate education are characterized by high psychological pressure. - There is a correlation between rigidity style versus cognitive flexibility and psychological pressure among teachers of intermediate education. - There are no differences between males and females from the teachers of middle education in terms of psychological stress . - There are no differences between the teachers of scientific subjects and teachers of literary materials from the teachers of the intermediate education in terms of psychological pressure. - There are no differences between the single and married teachers of the intermediate education in terms of psychological pressure. - There are no differences between the stages of professional experience (less than 10 years / 10 to 20 years / more than 20 years) among teachers of intermediate education in terms of psychological pressure. The descriptive approach was adopted. In order to collect the data, we applied the parameters of the cognitive style (rigidity and flexibility) of DELMI and the pressure scale on a sample of (104) intermediate teaching teachers. After statistical data processing with SPSS we obtained the following results: - Most of the teachers of intermediate education are characterized by high psychological pressure. - There is no correlation between the rigidity style versus cognitive flexibility and psychological pressure among teachers of intermediate education. - There are no differences between males and females from the teachers of middle education in psychological pressure. . - There are no differences between the teachers of scientific fields and teachers of literary fields from the teachers of middle education in psychological pressure. - There are no differences between single and married teachers of middle education in terms of psychological pressure . . - There are no differences between the stages of professional experience (less than 10 years / 10 to 20 years / more than 20 years) in the teachers of intermediate education in terms of psychological pressure. The results of the study were discussed according to theoretical frameworks and previous studies. Some suggestions were made.Arالأساليب المعرفية، الضغوط النفسيةMéthodes cognitives, stress psychologiqueCognitive methods, psychological stressعلاقة الاسلوب المعرفي (التصلب / المرونة) بالضغوط النفسية لدى أساتذة العليم المتوسطدراسة علي عينة من أساتذة التعليم المتوسظ بولاية الواديMaster