قروي, عائشة2022-07-182022-07-182022https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/12378أطروحة دكتوراه تخصص ارشاد وتوجيه في العلوم الإجتماعيةهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى فعالية برنامج إرشادي قائم على الإستراتيجيات الميتامعرفية لتنمية الوعي المهني لدى طلبة السنة الأولى علوم إجتماعية. وبالإعتماد على المنهج التجريبي ذو التصميم القياس القبلي والبعدي لمجموعتين إحداهما ضابطة والأخرى تجريبية، تم إجراء الدراسة على عينة مقدرة بـ(44) طالب وطالبة، مقسمين على مجموعتين: مجموعة تجريبية(22) طالبا، ومجموعة ضابطة (22) طالبا من طلبة السنة الأولى علوم إجتماعية بجامعة الشهيد حمه لخضر للموسم الدراسي 2020.2019. وباستخدام أدوات جمع البيانات التي تمثلت في مقياس الوعي المهني(إعداد الباحثة) وبإستخدام الأساليب الإحصائية إختبار "ت" لدلالة الفروق بين المتوسطات، تم التوصل إلى النتائج التالية: _ توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط أفراد المجموعة الضابطة وأفراد المجموعة التجريبية على مقياس الوعي المهني في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. _ توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط أفراد المجموعة الضابطة وأفراد المجموعة التجريبية على مقياس الوعي المهني لبعد (الوعي بالذات) في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. _ توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط أفراد المجموعة الضابطة وأفراد المجموعة التجريبية على مقياس الوعي المهني لبعد (الوعي بالمحيط) في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. _ توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط أفراد المجموعة الضابطة وأفراد المجموعة التجريبية على مقياس الوعي المهني لبعد الوعي (الموائمة بين الذات والمحيط والظروف الشخصية) في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. وبناء عليه تم التحقق من فعالية البرنامج الإرشادي القائم على الإستراتيجيات الميتامعرفية لتنمية الوعي المهني لدى طلبة السنة الأولى علوم إجتماعية، وتم التوصل إلى أهمية استخدام الإستراتيجيات الميتامعرفية ضمن برامج التربية المهنية. وعليه تم تقديم عدة مقترحات أهمها ضرورة تفعيل مثل هذه البرامج ضمن عملية الإختيار الدراسي المهني. Résumé : انجلزية The aim of the study is to reveal the effectiveness of a counselling program based on metacognitive strategies for developing professional awareness among first-year social sciences students. Depending on the experimental method with design pre-test and post-test of two groups is measured, one is the control group and experimental group, a study conducted on an estimated sample With (44)students, divided into two groups: experimental group (22) students and control group (22) students, first-year Social Sciences at Echahid Hama Lakhdar University for the Academic year 2020.2019. Using the data-collection tools such as the professional awareness Test (prepared by the researcher) and using statistical tools, the "T" test is used to demonstrate the differences between means, the following results have been achieved: • There are statistically significant differences between the means of the control group and experimental group members on the professional awareness scale in post-test for the experimental group. • There are statistically significant differences between the means of the control group and experimental group members on the professional awareness scale (self-awareness) in post-test for the experimental group. • There are statistically significant differences between the means of the control group and experimental group members on the professional awareness scale (environment-awareness) in post-test for the experimental group. • There are statistically significant differences between the means of the control group and the experimental group on the scale of professional awareness of the dimension of consciousness (Self, environment and personal circumstances convenience) in post-test for the experimental group. The effectiveness of the outreach program based on the strategies of the MITF for the development professional awareness among first years students, and the importance of using the MITF strategies in professional education programs were reached. Accordingly, several proposals have been made, the most important of which is the need to activate such a program within the professional school selection process.Arبرنامج إرشادي؛ الإستراتيجيات الميتامعرفية؛ الوعي المهني، الوعي بالذات، الوعي بالمحيط، الموائمة بين الذات والمحيط والظروف الشخصية.: mentor program, metacognitive strategies, professional awareness, self-awareness, environment-awareness, Self and environment and personal circumstances convenienceفاعلية برنامج إرشادي قائم على استراتيجيات الميتامعرفية لتنمية الوعي المهني في إطار التوجيه الجامعيدراسة تجريبية على عينة من طلبة جامعة الواديThesis