بن علي, إيمان2023-06-112023-06-112023-05-03https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/26085أطروحة دكتوراه تخصص نقد مسرحي في الادب العربيالملخص: يعتبر مسرح الأطفال من أبرز الفنون التي لها علاقة وطيدة بعالم الطفل, لقدرته على الوصول إلى المنظومة الذهنية والوجدانية له بطريقة سلسة ذكية لِما في المسرح من متعة ودهشة وخيال. وعليه تختلف الكتابة المسرحية للأطفال عن غيرها من الفئات العمرية, كونها فئة حسّاسة لها عالمها الخاص ممّا يجعل التأليف لها يتطلّب استراتيجية خاصّة في الشكل والمضمون؛ لذا لابدّ أن يكون الكاتب المسرحي على قدر من الوعي والخبرة والمهارة حتّى يستطيع الولوج إلى عالم الطفل وإفادته. وبعد الدراسة التحليلية النقدية للنصوص المسرحية الموجّهة للأطفال, يتّضح لنا أنّها نصوص ذات قالب تربوي جمالي, مع الوقوف عند بعض المسرحيات التي تهتمّ بالطابع التربوي بالدرجة الأولى, على حساب الجانب الجمالي. كما تتميّز هذه النصوص المسرحية الطفلية بارتباطها الوثيق بالأبعاد الدينية والوطنية والاجتماعية والتعليمية, والفكاهية ممّا جعلها مثقلة بالقيم التربوية, والأهداف السّامية التي تفيد الطفل, لتكون بذلك نصوصاً بنّاءةً تسهم في عملية التوجيه والتربية, وبناء الأجيال الصاعدة. وهذا لا يُنقص من القيم الجمالية فلها أيضا حظّها في النصوص المسرحية, فلا معنى للنّص في غياب العناصر الجمالية, فهذه المكوّنات الفنّية تضفي جمالاً على النّص المسرحي, كما أنّها تعمل على تحفيز الأطفال وتنشيط خيالهم ومواهبهم الإبداعية, فلا يمكننا التخلّي عن أي عنصر من عناصر البناء الدرامي؛ كأن تكتب نصّاً مسرحياً دون حدث أو شخصيات أو حوار... هذا ما جعلنا نقرّ بالعلاقة التكاملية بين حضور القيم التربوية والجمالية في النصوص المسرحية الموجّهة للأطفال. Abstract: Children's theater is considered one of the most prominent arts that have a close relationship with the child's world, due to its ability to access the mental and emotional system for them smoothly and intelligently because of the fun, surprise, and imagination in the theater. Accordingly, playwriting for children differs from other age groups, as it is a sensitive category that has its world, which makes writing for it requires a special strategy in form and content. Therefore, the playwright must have a degree of awareness, experience, and skill so that he can access the child's world and benefit him. After the critical and analytical study of theatrical texts addressed to children, it becomes clear to us that they are texts with an educational and aesthetic template, with consideration of some plays that are concerned with the educational character in the first place, at the expense of the aesthetic aspect. These children’s theatrical texts are also characterized by their close connection to the religious, national, social, educational, and humorous dimensions, which made them burdened with educational values ​​and lofty goals that benefit the child, to be constructive texts that contribute to the process of guidance and education and building the younger generations. This does not detract from aesthetic values. It also has its share in theatrical texts. The text has no meaning in the absence of aesthetic elements. These artistic components add beauty to the theatrical text, and they work to motivate children and activate their imagination and creative talents, so we cannot abandon any of the dramatic building elements; Such as writing a theatrical text without an event, characters, or dialogue... This is what made us acknowledge the complementary relationship between the presence of educational and aesthetic values ​​in theatrical texts addressed to children.Arمسرح الأطفال – النصوص المسرحية – القيم التربوية – القيم الجماليةChildren's theater - theatrical texts - educational values ​​- aesthetic values.القيم التربوية والجمالية في مسرح الأطفال بالجزائر-مقاربة نقدية لنماذج من النصوص المسرحية-Thesis