Djouama, Houda2023-02-262023-02-262020-11-16Djouama, Houda. Using Digital Technology To Promote Learner Autonomy. Ex Professo. Vol. 05. N 02. 16 Nouvembre 2020. university of El -oued. [visited in ../../….]. available from [copy the link here]2543-3512http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/14844Article .Ex Professo. Vol 05. N 02. Université d'El-OuedAbstract Due to new technologies and development all over the world, the current situation of education, teaching and learning has to be improved in order to guarantee a high quality of teaching and learning. Therefore, It is urgent to engage university learners within the context of technology encouraging its application in their educational realm. The shift to learner centeredness has changed the learner’s role to be more motivated, independent, and responsible of his own learning. This issue has been the focal interest of many researchers in the field seeking for an effective way that will promote learner autonomy which is “the ability to take charge of one’s own learning.” ( Little, 2007 : 15 ). Digital technology has emerged in the field of language teaching and learning as an effective tool that can promote learner autonomy and collaboration not only in class but also beyond classroom. ( Lai, 2017 ). Consequently, learners can be responsible and monitor their own learning; hence, promoting their autonomous learning. However, teachers have an important role in this learning process. The aim of this paper is to discuss why it is important to incorporate digital technology in EFL classroom, and what is its impact on teaching and learning. In addition to how it is integrated into teaching to stimulate students’ interest, attention and active participation to be autonomous learners; therefore, to ensure a high quality of teaching and learning at the university level. Resumé Grace aux nouvelles technologies et au développement dans le monde, la situation actuelle de l’éducation, de l’enseignement et de l’apprentissage doit etre améliorée pour assurer la bonne qualité de l’enseignement et de l’apprentissage. Donc il est important d’aider les apprenants pour etre engager et appliquer la technologie numérique parce qu’elle est avantageux dans leurs domaine d’éducation. Pour cela, cette recherche contribue à expliquer de quelle mesure l’insertion de la technologie numérique sera effective dans le ‘ EFL’ contexte au niveau de l’université. Par ailleurs cet article présente la méthode de l’application de cette technique pour motiver les apprenants de participer et coopérer dans leurs processus d’apprentissage afin d’etre indépendant et autonomes ainsi les aider d’acquérir des compétences et développer ses compétences métacognitive de façon qu’assurer la qualité d’enseignement au niveau de l’université. ص ساهمت التكنولوجيا الحديثة في جميع انحاء العالم الى تطور التعليم والتعلم على حد سواء لضمان جودة التعليم. ولهذا فان جذب طلبة الجامعة الى مجال التكنولوجيا اصبح ضرورة ملحة لفضل كل ما تقدمه التكنولوجيا الرقمية من تطبيقات فورية تساعد على التعليم والتعلم. والن الطالب اصبح محور عملية التعليم حسب المقاربات الحديثة التي تهدف الى تغيير دور الطالب من سلبي غير فعال الى دور مفعم بالحيوية واالستقاللية لكونه المسؤول االول عن العملية التعليمية. وفي هذا الصدد يهدف هذا البحث لشرح مدى اهمية ادراج وتطبيق التكنولوجيا الرقمية في عملية التعليم وخاصة في ميدان تعليم اللغة االنجليزية كلغة اجنبية في الجامعة ومامدى تاثيرها على عملية التعليم والتعلم. كذلك يوضح البحث الحالي كيفية تطبيق هذه التقنية ,التكنولوجيا الرقمية, لتحفيز الطلبة للمشاركة الفعالة في عملية التعلم لتمرينهم على االستقاللية والتحكم الذاتي في التعلم واكتساب المهارات وايضا لتطويرمهارة ماوراء المعرفة. ومن هنا يمكن القول ان هذه التقنية تساعد على ضمان جودة التعليم على المستوى الجامعي.enKeywords: DIGITAL TECHNOLOGY, HIGHQUALITY OF TEACHING, LEARNER AUTONOMY, LEARNER CENTERDEDNESS, UNIVERSITY LEARNERS.التكنولوجيا.الرقمنة.الطالب .الجامعةUsing Digital Technology To Promote Learner AutonomyArticle