قريشي, محمدشناي, عبد الكريممغزي لعرافي, راضية2023-03-072023-03-072022-03-31قريشة، محمد. شناي، عبد الكريم. مغزي لعرافي، راضية. أثر إدارة المواهب في الإلتزام التنظيمي بمؤسسات التعليم العالي الجزائرية دراسة تطبيقية بجامعة بسكرة . مجلة البحوث الاقتصادية المتقدمة. مج 07. العدد 01. 31/03/2022 . جامعة الوادي [اكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط [انسخ رابط التحميل]2676-1572https://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/15539مقالهدفت هذه الدراسة الى التعرف على تصورات الموظفين الإداريين نحو مستوى توفر إدارة المواهب والإلتزام التنظيمي السائد بجامعة بسكرة وتحديد طبيعة العلاقة والأثر بينهما، تكون مجتمع الدراسة من جميع الموظفين الإداريين بجامعة بسكرة والبالغ عددهم (758) موظف وموظفة. ونظرا للظروف الصحية الراهنة (كورونا) قمنا بأخذ عينة عشوائية بسيطة حجمها (90)، حيث تم توزيع الإستبانة عليهم جميعا عبر عدة زيارات ميدانية، واسترد منها (65) استبانة صالحة للتحليل الإحصائي. استخدم في التحليل الإحصائي للبيانات عدة أساليب إحصائية منها: تحليل التباين(Analysis of variance) ومقاييس الإحصاء الوصفي (المتوسط الحسابي، الإنحراف المعياري)، وتحليل الإنحدار المتعدد .... الخ. توصلت الدراسة الى عدة نتائج أهمها: مستوى توفر إدارة المواهب بجامعة بسكرة جاء متوسطا وفقا لمقياس الدراسة، ومستوى الإلتزام التنظيمي لدى الموظفين الإداريين بجامعة بسكرة جاء متوسطا، أيضا وجود تأثير معنوي لإدارة المواهب على الإلتزام التنظيمي بالجامعة محل الدراسة، وأن (%11.7) من التغيرات الحاصلة في الإلتزام التنظيمي تفسره التغيرات الحاصلة في إدارة المواهب، هذا بالإضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الثقة 95% في مستوى الإلتزام التنظيمي لدى الموظفين الإداريين تعزى لمتغيري العمر والمستوى الوظيفي. كما توصلت الدراسة إلى جملة من التوصيات أبرزها: يجب على الجامعة أن تستعمل كل الوسائل المتاحة للإعلان عن الحاجة للموظفين ولجذب أكبر عدد ممكن من المتقدمين الموهوبين، ويجب توفير برامج تدريبية فعالة لتطوير قدرات الموظفين الموهوبين، وتوفير بيئة إيجابية تساعد على تحسين تشارك المعرفة بين الموهوبين داخل الجامعة. هذا بالإضافة إلى التعامل مع الموظفين الموهوبين كشركاء أكثر من كونهم موظفين. الكلمات المفتاحية: إدارة المواهب، جذب المواهب، تنمية المواهب،الإحتفاظ بالمواهب، الإلتزام التنظيمي، تطبيق القوانين والأنظمة، المهمات الإدارية والفنية، العلاقة مع الإدارة العليا، العلاقة مع الزملاء، معرفة العمل. Abstract: The purpose of this research paper is to discern the perceptions of the administrative staff towards the level of availability of talent management and the prevailing organizational commitment at Biskra University and to define the nature of the relationship and the impact between them. The study population contains all administrative staff at Biskra University, who numbered (758) male and female employees. By reason of the current health conditions (Coronavirus pandemic), we took a simple random sample of size (90), where the questionnaire was distributed to all of them through several field visits, and (65) valid questionnaires were retrieved from them for statistical analysis. In the statistical analysis of the data, several statistical methods were used, including: analysis of variance, descriptive statistics measures (arithmetic mean, standard deviation), multiple regression analysis....etc. The study came to several results, the most important of which are: the level of availability of talent management at Biskra University was average according to the scale of the study, and the level of organizational commitment among the administrative staff at Biskra University was average, as well as there was a significant effect of talent management on the organizational commitment of the university under study, and 11.7 % of the changes that happened in organizational commitment is elucidated by changes in talent management. Furthermore, the presence of statistically significant differences at the 95% confidence level in the level of organizational commitment among administrative employees due to the variables of age and job level. On top of that the study reached a number of recommendations, most notably: the university should use all available means to announce the need for employees and to attract the largest possible number of talented applicants, and effective training programs should be provided to develop the capabilities of talented employees, and provide a positive environment that helps improve knowledge sharing among the talented within the University. This is in addition to treating talented employees as partners rather than employees. Keywords: Talent Management, Talent Attraction, Talent Development, Talent Retention, Organizational Commitment, Application of laws and regulations, administrative and technical Tasks, Relationship with Senior Management, Relationship with Colleagues,Arدارة المواهب ; الإلتزام التنظيميTalent Management ; Organizational Commitmentأثر إدارة المواهب في الإلتزام التنظيمي بمؤسسات التعليم العالي الجزائرية دراسة تطبيقية بجامعة بسكرةThe impact of Talent Management on organizational commitment in Algerian higher education institutions: Field study at Biskra UniversityArticle