محاوشة, عبد المالك2023-09-112023-09-112023http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/28082لغة" هذا البحث بعنوان: أسلوب اللف والنشر في القرآن الكريم دراسة تطبيقية من خلال تفسير ""التحرير والتنوير"" للإمام محمد الطاهر بن عاشور، ولقد أجبت فيه عن الإشكالية التي فحواها: كيف وظّف الإمام محمد الطاهر بن عاشور أسلوب اللّف والنشر في تفسيره التحرير والتنوير في استنباط النكت البلاغية ووجوه الإعجاز؟ وما هي أهم أغراضه البلاغية؟ وقد تضمن هذا البحث ثلاث فصول، الفصل الأول، تطرقت فيه إلى تعريف موجز لابن عاشور وتفسيره "" التحرير والتنوير""، وفي الفصل الثاني تناولت فيه التعريف بأسلوب اللّف والنشر في اللغة والاصطلاح وأقسامه وأغراضه البلاغية، أما في الفصل الثالث بيّنت فيه أسلوب اللف والنشر عند ابن عاشور من خلال تفسيره ""التحرير والتنوير""، واخترت بعض نماذجه في تفسيره، وكان أهم ما توصلت إليه ما يلي: - تضمن أسلوب اللف والنشر أغراضا بلاغية رفيعة ونكتا بديعة كالإيجاز والتأكيد والتفصيل والإثارة والتنبيه، فيثير عند السامع ملكة التخيل والتصور وينمي عنده التدبر والتفكر. - بيّن ابن عاشور أن أسلوب اللف والنشر في القرآن الكريم جاء رافداً من روافد الإعجاز البلاغي، وأسلوباً مؤثراً من الأساليب القرآنية البديعة. - لمن يريد تدارس الفنون والأساليب البلاغية عند الطاهر بن عاشور يجب عليه أولا التمكن من علوم اللغة والبلاغة العربية والتعمق فيها وفي مصطلحاتهما. ""This research is entitled: The method of wrapping and publishing in the Holy Qur’an, an applied study through the interpretation of “al-Tahrir and enlightenment” by Imam Muhammad al-Taher bin Ashour, and in it I answered the problematic that it contained: How did Imam Muhammad Al-Taher bin Ashour employ the method of wrapping and publishing in his interpretation of liberation and enlightenment in deriving rhetorical jokes and faces of miracles? What are its most important rhetorical purposes? This research included three chapters, the first chapter is introductory, in which I dealt with a brief definition of Ibn Ashour and his interpretation of ""Tahrir wa al-Tanweer"", and in the second chapter I dealt with the definition of the method of wrapping and publishing in language and terminology and its sections and rhetorical purposes, while in the third chapter I showed the method of wrapping and publishing when Ibn Ashour through his interpretation of ""Liberation and Enlightenment"", and I chose some of his models in his interpretation, and the most important findings were as follows: -The joke and the general rhetorical secret of winding and publishing, which is that mentioning winding is folded with wisdom, as it prepares souls and prepares them to receive what will come after it from mentioning publishing related to winding. Ibn Ashour showed that the method of wrapping and publishing in the Holy Qur’an came as a tributary of rhetorical miracles, and an influential method of the wonderful Qur’anic methods. - The need to master the Arabic language and rhetoric sciences and to delve deeper into them and their terminology before studying the arts and rhetorical methods of Al-Taher bin Ashour. "Arاللف والنشر، النكت، تفسير، ابن عاشور.wrapping and publishing, jokes, interpretation, Ibn Ashour.أسلوب اللف والنشر في القرآن الكريم دراسة تطبيقية من خلال تفسير التحرير والتنوير للإمام محمد الطاهر بن عاشورMaster