خليف، الزهرة2019-05-292019-05-292018http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/2030مذكرة ماستر علوم إجتماعية تخصص علم إجتماع التربية"تهدف هذه الدراسة الى معرفة اثر العنف المدرسي على الحياة المدرسية للتلميذ في مرحلة التعليم المتوسط. واعتبرنا ان الحياة المدرسية تتمثل في التحصيل الدراسي ،العلاقة بين التلميذ والاستاذ ،العلاقة بين التلميذ وزملائه ،العلاقة بين التلميذ والادارة المدرسية .وكلها هذه جعلناها محاور بحثية ربطناها بمسالة العنف المدرسي. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الذي يتماشى مع طبيعة الموضوع ،كما تم استخدام استبيان كأداة لهذه الدراسة، وطبقت على عينة قدرها 08 تلميذ من التلاميذ المشهود لهم بممارسة العنف بإكمالية مولاتي محمد السايح. وقد توصلنا الى الاستنتاج التالي :ان العنف يتسبب في تدني مستوى التحصيل ويؤثر سلبا عن العلاقة بين التلميذ والاستاذ، ومع زملائه مع الادارة وبالتالي على الحياة المدرسية للتلميذ. "This study aims at identifying the impact of school violence on the school life of the student in the middle school stage. We consider school life to be scholastic achievement, the relationship between the student and the teacher, the relationship between the student and his colleagues, the relationship between the student and the school administration, and these are the research axes we have linked to the issue of school violence. The study was based on a descriptive approach that is in line with the nature of the subject. A questionnaire was used as a tool for this study and was applied to a sample of 80 students who were known to practice violence. We have reached the following conclusion: Violence leads to a low level of achievement and negatively affects the relationship between the student and the professor, with his colleagues and with the administration and thus the school life of the student.Arالعنف المدرسيViolence scolaireSchool violenceالعنف المدرسي وأثره على الحياة المدرسية للتلميذ في مرحلة التعليم المتوسطدراسة ميدانية إكمالية مولاتي محمد السايح بلدة عمر - ورقلةMaster