Department of language and arabic literature_master
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Department of language and arabic literature_master by Subject "- the bride of the lawn Structure / narrative / novel"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item البنية السردية في رواية عرائس المروج لجبران خليل جبران(جامعة الوادي university of Eloued, 2017-06-01) ظهرواي, دبابي, مباركة ابتسامالملخص: لا يقل عن 15 سطر من خلال دراستنا للبنية السردية في رواية "عرائس المروج" لجبران خليل جبران توصلنا إلى ما يلي: -أن رواية "عرائس المروج" عالجت قضايا اجتماعية عن طريق ثلاث أقصوصات وهي: "رماد الأجيال والنار الخالدة"، " و"مارتا البانية" و"يوحنا المجنون". -ففي الأقصوصة الأولى تحدثنا عن شخصية ناثان الذي كان يعاني من ألم الحب لفراق حبيبته، وبالنسبة لسرد فقد تنوع من حيث صيغه وأشكاله ووظائفه، أما المكان فقد اعتمد جبران خليل جبران على الأماكن المفتوحة مثل: (الوادي، الجدول، مدينة الشمس) في تسيير الأحداث وهي الأماكن التي تواجدت فيها الشخصية بكثرة، وإذا ذهبنا إلى الزمان في هذه الأقصوصة نجده قد اعتمد على "المفارقات السردية" من استرجاع واستشراف، و"الإيقاع السردي" من تسريع السرد وإبطاء السرد بسبب (الحذف والخلاصة، والحوار، والوقفة). -أما في أقصوصة "مارتا البانية" فقد تحدثنا عن شخصية "مارتا" التي كانت شخصية حزينة تعاني من ظلم واحتقار المجتمع، كما اعتمد جبران على السرد بأشكاله المختلفة و صيغه ووظائفه، وفيما يخص المكان في الأقصوصة فقد وظف الأماكن المفتوحة (المدينة، القرى، الجداول). -أما الزمن في هذه الأقصوصة فنجده كذلك اعتمد على "المفارقات السردية" من استرجاع واستبدال، و"الإيقاع السردي" من تسريع السرد وإبطاء السرد بسبب (الحذف، والخلاصة، والحوار، والوقفة) وذلك في سير زمن الأقصوصة. -أما في أقصوصة "يوحنا المجنون" فنجد شخصية "يوحنا" شخصية تمتاز بالسكون وأنه كثير التأملات، كما استخدم السرد في هذه الأقصوصة بصيغه وأشكاله ووظائفه، وبالنسبة للمكان فنجده قد وظف الأماكن المفتوحة والأماكن الغلقة مثل (المروج الخضراء، الروابي، البيت، الخزانة الخشبية). -وأما الزمن لهذه الأقصوصة فقد اعتمد كذلك على "المفارقات السردية" من استرجاع واستشراف، وكذلك "الإيقاع السردي" من تسريع السرد وإبطاء السرد وذلك بسبب ( الحذف والخلاصة، والحوار، والوقفة). Abstract : لا يقل عن 15 سطر Through our study of the narrative structure in the novel "Al Murooj" for Gibran Khalil Gibran, we reached the following: - The novel "the bride of the lawns" dealt with social issues through three texts: "Ashes of generations and eternal fire," and "Marta Albany" and "John the Mad." - In the first paragraphs we talked about the character of Nathan, who was suffering from the pain of love to break up his sweetheart, and the story has varied in terms of form and forms and functions, and the place was adopted by Gibran Khalil Gibran open places such as (Valley, table, the city of the sun) The places where the presence of personal abundance, and if we go to the time in these texts we find it was based on the "paradoxical narratives" of retrieval and anticipation, and "narrative rhythm" of the acceleration of narration and slow narration because of (deletion and summary, dialogue, and pause). - In the "Marta the Builder" we talked about the character of "Marta," which was a sad character suffering from injustice and contempt of society, and also adopted Gibran on the narrative in its various forms and formulas and functions, and in terms of the place in the paragraphs has employed the open spaces (city, Tables). - The time in these texts also find it based on the "narrative paradoxes" of retrieval and replacement, and "narrative rhythm" of the acceleration of narration and slow narration because of (deletion, summary, dialogue, and pause) in the course of time. In the "John the Crazy", we find the character of "John" a character characterized by silence and that many reflections, and used the narration in these texts in its forms and forms and functions, and for the place we find the open places and places such as green lawns, al-Rawabi, ). - The time of these texts has also relied on the "narrative paradoxes" of retrieval and foresight, as well as "narrative rhythm" of the acceleration of narration and slow down the narrative because of (deletion, summary, dialogue, and pause). Résumé: لا يقل عن 15 سطر Grâce à notre étude de la structure du récit dans le roman « promoteur de jeunes mariées » Khalil Gibran a atteint ce qui suit: Shall roman « promoteur de jeunes mariées » traité des questions sociales par trois Oqsosat, à savoir: « les cendres des générations et le feu éternel », « et » Martha albanais « et » Crazy John ». -vvi Aloqsosh Tout d'abord nous avons parlé du personnage de Nathan, qui souffrait d'amour pour la douleur de mon cœur se séparer, et pour le compte de la diversité perdue en termes de formule, les formes et les fonctions, et l'endroit était Khalil Gibran, tels que: (vallée, table, Sun City) dans la conduite des événements dépendait des espaces ouverts elle place où personnel existe en abondance, et si nous sommes allés à temps dans cette Aloqsosh nous trouvons qu'il est fondé sur les « ironies narratives » de la recherche et l'exploration et de la vitesse « du rythme narratif » le narratif et ralentir le récit en raison de (suppression et la conclusion, le dialogue et mettre en pause). Que ce soit dans des histoires courtes, « Marta albanais » a parlé d'un personnel « Marta », qui était une triste souffrance personnelle de l'injustice et de mépris pour la société, comme Gibran a adopté le récit sous ses diverses formes et la formule et les fonctions, et en ce qui concerne le lieu Aloqsosh a engagé des espaces ouverts (ville, villages, tables). Soit le temps dans ce Aloqsosh Vengda est également fondé sur les « ironies narratives » de la recherche et de remplacement, et le « rythme narratif » pour accélérer le récit et de ralentir le récit en raison de (suppression, résumé, le dialogue et mettre en pause) au cours de Aloqsosh temps. Que ce soit dans des histoires courtes, « John Crazy » nous trouvons le caractère personnalité « John » caractérisé par le calme et que beaucoup de réflexions, utilisé aussi le récit sous cette forme Aloqsosh, formes et fonctions, et pour le lieu Vengda a loué des espaces ouverts et des lieux Alglqh (comme les vertes prairies, collines, maison, bois de trésorerie ). -ooma fois cette Aloqsosh a également adopté les « ironies narratives » de la recherche et l'exploration, ainsi que le « rythme narratif » du récit accélèrent et ralentissent le récit en raison de (suppression et la conclusion, le dialogue, et une pause).