Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/8224
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorزاوي، آمال, ميهي، سهيلة-
dc.date.accessioned2021-04-05T09:20:41Z-
dc.date.available2021-04-05T09:20:41Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationزاوي، آمال . ميهي، سهيلة . مدى مواكبة النصوص التنظيمية للتوجيه المدرسي لمفاهيم المقاربة التربوية للتوجيه . مذكرة ماستر . قسم العولم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2020 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابطen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/8224-
dc.descriptionمذكرة ماستر في علم النفس تخصص علم النفس المدرسيen_US
dc.description.abstractالملخص:هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى مواكبة منظومة التوجيه في الجزائر للمقاربة التربوية في التوجيه، وللتحقق من ذلك تم استخدام منهج تحليل المضمون للإجابة عن التساؤلات التي تنص على مدى تضمين النصوص التنظيمية في التوجيه لمفاهيم المقاربة التربوية (تربية الاختيارات، المرافقة، المشروع الشخصي للتلميذ)، وقد تم في هذا الصدد إعداد استمارة لتحليل مضمون النصوص التنظيمية للتوجيه، وتم اعتماد العبارة الدالة على مفاهيم المقاربة التربوية كوحدة للتحليل، وبلغ إجمالي عدد العبارات: 2200 عبارة. وللإجابة على التساؤلات تم استخدام التكرارات والنسب المئوية لمعرفة مدى تضمين النصوص التنظيمية لمفاهيم المقاربة التربوية، وبناء عليه توصلت الدراسة للنتائج التالية: بلغت نسبة تضمين النصوص التنظيمية لمفاهيم المقاربة التربوية (تربية الاختيارات، المرافقة، المشروع الشخصي للتلميذ) 26.63%حيث قدرت نسبة تضمين مفهوم تربية الاختيارات 12.27%، بينما بلغت نسبة تضمين مفهوم المشروع الشخصي للتلميذ 10.63% في حين بلغت نسبة تضمين مفهوم المرافقة 3.72%مما يشير إلى انخفاض نسبة تضمين النصوص التنظيمية للتوجيه في الجزائر لمفاهيم المقاربة التربوية. واعتمادا على النتائج المتوصل إليها يتبين أنه هناك اهتمام غير كاف من طرف المشرع الجزائري بالمقاربة التربوية في التوجيه. وعليه توصي الدراسة الحالية بضرورة الاهتمام بتضمين مفاهيم المقاربة التربوية في النصوص التنظيمية للتوجيه وتفعيل تطبيقها في الميدان والتأكيد على أهمية إدراجها ضمن المناهج الدراسية أو برمجتها كمواد تدرس في مختلف المستويات خاصة منها المراحل المبكرة (التربية التحضيرية) والمراحل اللاحقة لما لها من أثر بالغ في مساعدة التلميذ على تقرير مصيره ورسم مساره الدراسي والمهني بما يناسب قدراته وإمكانياته ويحقق صالح مجتمعه. Résumé : The current study aims to identify how the Algerian guidance system is keeping pace with the educational approach to guidance, and to verify this, the content analysis curriculum is used to answer questions that state how the regulatory provisions include the definitions of educational approach to guidance (education of choices, accompanying, personal student project). In this regard, a form has been prepared to analyze the content of the organizational texts of the directive, the phrase indicating the concepts of pedagogical approach has been adopted as a unit for analysis, and the total number of statements has been 2200. To answer questions, repetitions and percentages were used to determine the extent to which the organizational texts of the concepts of pedagogical approach were incorporated, and the study therefore reached the following conclusions: The percentage of the inclusion of educational approaches (education of choices, accompanying, personal student project) in the organizational texts reached 26.63%, with the concept of education of choices estimated at 12.27%, the concept of the personal project for the student was 10.63%, while the concept of companion was 3.72%, indicating a low percentage of the inclusion of educational approach concepts in the organizational texts of the orientation in Algeria. Depending on the findings, there is insufficient interest on the part of the Algerian legislature in the educational approach to the directive. The current study therefore recommends that attention should be given to incorporating the concepts of pedagogical approach In the regulatory texts of guidance and its application in the field and emphasis The importance of including them in the curriculum or programming them as teaching materials in Different levels in particular, the early stages (preparatory education) and the later stages have a profound impact on helping the student to determine his own destiny and to chart his own course and career in a manner that is appropriate to his abilities and abilities and that is in the interest of his community.en_US
dc.language.isoAren_US
dc.publisherجامعة الوادي university of Eloueden_US
dc.relation.ispartofseriesMS8/ 775;-
dc.subjectالتوجيه المدرسي، الاختيار الدراسي، المشروع الشخصي، المرافقةen_US
dc.subjectOrientation scolaire, sélection d'études, projet personnel, accompagnementen_US
dc.subjectSchool orientation, study selection, personal project, accompanimenten_US
dc.titleمدى مواكبة النصوص التنظيمية للتوجيه المدرسي لمفاهيم المقاربة التربوية للتوجيهen_US
dc.title.alternativeدراسة تحليلية لمضمون النصوص التنظيمية للتوجيه المدرسي في الجزائر في الفترة الممتدة بين 1991-2020en_US
dc.typeMasteren_US
Appears in Collections:Department of social sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مدى مواكبة النصوص التنظيمية للتوجيه المدرسي لمفاهيم المقاربة التربوية للتوجيه.pdfمذكرة ماستر في علم النفس تخصص علم النفس المدرسي1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.