خدمات الإرشاد المدرسي في مرحلة التعليم الثانوي كما يدركها تلاميذ سنة الأولى ثانوي

Abstract

ملخص بالعربية: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى خدمات الإرشاد المدرسي من وجهة نظر تلاميذ السنة الأولى ثانوي خلال الموسم الدراسي 2019/2020 وقد صيغ إشكال الدراسة الحالية كالتالي : ما مستوى خدمات الإرشاد المدرسي من وجهة نظر تلاميذ السنة الأولى ثانوي ؟و قد قامت الدراسة على تساؤل محوري وتساؤلين فرعيين , وتم الاعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي , واختيرت العينة العشوائية البسيطة من تلاميذ السنة الأولى ثانوي بثانوية حفيان محمد العيد بمنطقة كونين وقد اعتمدت على أداة جمع البيانات متمثلة في مقياس خدمات الإرشاد المدرسي. أما بالنسبة لتحليل البيانات حسب ما تقتضيه أهداف الدراسة فإن ما تتطلبه الدراسة هو استخدام برنامج الحزمة الإحصائية والمتمثلة في حساب المتوسطات (المتوسط الحسابي , الانحراف المعياري , النسبة المئوية %) بالنسبة للتساؤل العام واختبار "ت" لدلالة الفروق بالنسبة للتساؤلات الفرعية: ومن خلال نتائج الدراسات السابقة ومن خلال الدراسة الاستطلاعية فان نتائج الدراسة المتوقعة تكون على النحو التالي مستوى خدمات الإرشاد المدرسي من وجهة نظر تلاميذ السنة الأولى ثانوي بثانوية حفيان محمد العيد ببلدية كوينين يتراوح بين المتوسط والضعيف.. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى خدمات الارشاد المدرسي من وجهة نظر تلاميذ اولى ثانوي تعزي لمتغير الجنس - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى خدمات الارشاد المدرسي من وجهة نظر تلاميذ اولى ثانوي تعزي لمتغير الشعب.. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى خدمات الارشاد المدرسي من وجهة نظر تلاميذ سنة اولى ثانوي تعزي لمتغير الإعادة. Résumé :فرنسية أو انجلزية The present study aimed to reveal the level of school counseling services from the point of view of first year secondary school students during the 2019/2020 academic season. The current study problem was formulated as follows: What is the level of school counseling services from the point of view of first year secondary school students? The study was based on a central question and two sub-questions, and the exploratory descriptive approach was relied upon, and a simple random sample was chosen from first-year secondary school students at Hafian Muhammad Al-aid High School in Kuinin, El oued city. And it relied on the data collection tool represented by the School Counseling Services Scale. As for analyzing the data as required by the objectives of the study, what the study requires is the use of the statistical package program represented in calculating the averages (arithmetic mean, standard deviation, percentage%) for the general question and the "T" test for the significance of the differences for the sub-questions. Through the results of previous studies and through the exploratory study, the expected results of the study are as follows: - The level of school counseling services from the point of view of first-year secondary students at Hafyan Muhammad Al-aid Secondary school in Kuinin municipality ranges from average to weak. - There are no statistically significant differences in the level of school counseling services according to the point of view of first secondary students due to the gender variable. - There are no statistically significant differences in the level of school counseling services according to the point of view of first secondary students due to the specialty variable. - There are no statistically significant differences in the level of school counseling services according to the point of view of first year secondary school pupils due to the repetition variable.

Description

مذكرة ماستر في علوم التربية تخصص إرشاد وتوجيه

Keywords

الإرشاد المدرسي, Conseil scolaire, School counseling

Citation

نجار، أمال . حنكة، عواطف . خدمات الإرشاد المدرسي في مرحلة التعليم الثانوي كما يدركها تلاميذ سنة الأولى ثانوي . مذكرة ماستر . قسم العلم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2020 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط