الدور السياسي والعسكري لقبيلة صنهاجة من خلال كتاب العبر لابن خلدون في القرنين 4 -5 ه/ 10-11 م

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي university of Eloued

Abstract

ملخص: القبيلة هي أعلى قمة في النظام السياسي والعسكري والاجتماعي عند البربر سكان المغرب الأولون، حيث احتل النظام القبلي مكانة مرموقة في الحياة العامة في الأقطار المغاربية، فخلال العصر الوسيط مثلت القبيلة المحور الأساسي الذي تدور عليه جميع الجوانب السياسية والاجتماعية. وتحتوي القبيلة عادة على عدد من البطون يؤلف بينهما وحدة الدم والنسب، ولقد ضم المغرب الإسلامي مجموعة من القبائل الكبرى، سكنت مختلف ربوعه، ومن بين هذه القبائل قبيلة صنهاجة التي سلط عليها العديد من المؤرخين وأصحاب كتب التاريخ والأنساب والتراجم وسلطوا الضوء وخصوها بالدراسة، ومن هؤلاء المؤرخين نذكر عبد الرحمن بن خلدون الذي أطنب في كتابته عن قبيلة صنهاجة و حدد نسبها و بطونها و مواطنها و اشار الى دورها الاجتماعي و السياسي من خلال كتاب العبر وعليه كان موضوعنا" قبيلة صنهاجة ودورها السياسي والعسكري من خلال كتاب العبر لابن خلدون". على أهم القبائل البربرية المنتشرة ببلاد المغرب، كما يعطينا دراسة مستفيضة حول قبيلة صنهاجة، التي كان لها دور في بلاد المغرب الإسلامي بعدما تم تأسيس الخلافة الفاطمية في المنطقة حيث برز دور هذه القبيلة السياسي والعسكري، وذلك من خلال تأسيسها لأول كيان سياسي بربري في المغرب والأندلس. بناءا على المادة العلمية التي تناولها ابن خلدن عن الدور السياسي والعسكري لقبيلة صنهاجة المغرب الأوسط، فقد قسمنا موضوعنا هذا إلى مدخل وثلاث فصول مسبوقة بمقدمة ومذيلة بخاتمة تحتوي عدة استنتاجات المتوصل إليها من خلال هذا الموضوع، فقد تناولنا في المدخل التعريف بابن خلدون مولده ونسبه، ونشأته، ووظائفه الديوانية والسياسية، إضافة إلى تفرعه للكتابة ورحلاته، أما الجزء الثاني من المدخل التعريف بالكتاب وذكر أهميته والاجزاء التي اعتمدنا عليها في الدراسة. أما الفصل الأول الذي جاء عنوانه التعريف بقبيلة صنهاجة وقمنا بإسقاط ما جاء عند ابن خلدون عن تاريخ هذه القبيلة وقد قسمناه إلى ثلاث عناصر العنصر الأول جاء عنوانه حول أصل القبيلة أما العنصر الثاني جاء عنوانه حول بطونها، أما الفصل الثاني فكان عنوانه الدور السياسي والعسكري لقبيلة صنهاجة العهد الفاطمي في المغرب، ويندرج تحته ثلاث عناصر، فالعنصر الأول جاء بعنوان بداية الحضور الصنهاجي مع مناد ابن منقوش وابنه زيري، أما العنصر الثاني فكان عنوانه الصنهاجيون ينتصون للفاطميين على الزناتيين. أما الفصل الثالث فكان عنوانه الدور السياسي والعسكري خلال العهدين الزري والحمادي، ويندرج تحته عنصرين العنصر الاول جاء عنوانه صراع صنهاجة مع القبائل البربرية الأخرى، أما العنصر الثاني فكان تحت عنوان الصراع الصنهاجي العربي، أما خاتمة الموضوع فهي عبارة عن جملة من النتائج المتوصل إليها كحصيلة لذلك. ــــــ إن ظروف الصنهاجيين هي التي أجبرتهم على التحالف مع الكاتميين والدخول في طاعة الفاطميين لكي يستطيعوا رد خطر الزناتيين من جهة وكسب مكانة مرموقة على الساحة السياسية المغربية من جهة أخرى. ــــــ يعتبر بناء مدينة أشير بمثابة تأسيس أول كيان صنهاجي خاصا بهم. ـــــ تمكنت قبيلة صنهاجة من إرساء دعائم الكيان السياسي والمحلي في ظل التجاذبات السياسية التي كانت بين الفاطميين وأمويي الأندلس من أجل فرض سيطرتها على بلاد المغرب. ـــــ تعد قبيلة صنهاجة من أهم قبائل البربر البرانس و كانت في صراع دائم مع زناتة وهذا الصراع إنما هو صراع تقليدي بين البتر والبرانس، وأخرج في وجه جديد بعدما تمكن الفاطمييون من نشر المذهب الشيعي في المنطقة ثم تحول الى صراع مذهبي عقدي بين كل من السنة والشيعة. ــــ مثل فرع تلكانة من صنهاجة أكبر قوة سياسية بفضل المجهودات الجبارة التي قام بها زعماؤها ابتداءا من مناد ابن منقوش وأحفاده وأولاده من بعده. ـــــ أهم المدن التي أسسها الصنهاجيون هي اشير جزائر بني مزغنة ولمدية ومليانة ثم بجاية و تسمى الناصرية نسبة الى بانيها الناصر بن علناس سنة 457ه، وهذه الأخيرة تعتبر من أهم المراكز لحضارية التي عرفها المغرب الأوسط في العصور الوسطى. ــــ كانت أشير عاصمة الصنهاجيين الأولى التي أسهها زيري بن مناد أصبحت المركز القيادي التي تنطلق منها الجيوش المحاربة لمواجهة الاعداء. ـــــ تعتبر ثورة مخلد ابن كيداد الزناتي أخطر الثورات الزناتية التي هددت وجود الفاطميين في المنطقة، و لولا الصنهاجيين في هذه الثورة لما تمكن الفاطميون من القضاء ــــ إن برحيل المعز بدين الله الفاطمي إلى مصر بدأ عهد جديد في بلاد المغرب الإسلامي هو تأسيس أول كيان سياسي بربري يعرف باسم الدولة الصنهاجية وكان ذلك 362ه الموافق 973م. ـــــ عندما تولى الصنهاجيون قيادة المغرب تزايد حقد الزناتيين عليهم وحقد الكتاميين ايضا فلأوائل كان حقدهم عداوة ،اما الآخرون فحقدهم حسد و غبطة. ـــ أخطر الثورات الزناتية التي واجهت الصنهاجيين بعد تأسيس دولتهم هي ثورة زري بن عطية بداية من سنة 368ه وأولاده من اهم نتائجها هو انحصار الزناتيين نحو فاس. ــــ ازدياد الضغط والصراعات الداخلية حول الولايات وتولى المناصب القيادية في الجيوش بين أبناء العمومة أدى إلى انقسام القبيلة صنهاجة إلى قسمين: جهة يحكمها آل زيري والجهة الثانية آل حماد. ـــــ لقد خرج الصنهاجيون عن طاعة الفاطميين وذلك بسبب ضعف قوة الفاطميين في مصر من جهة والصراعات الداخلية في المغرب من جهة أخرى، وهذا أدى إلى خلق جو مشحون بالتوتر نتج عنه إرسال القبائل العربية الهلالية إلى بلاد المغرب كرد فعل عن القطعة المذهبية التي أعلنها المعز ابن بديس الصنهاجي. ــــ كانت المحطة الأولى لعرب الهلالية هي كل من مناطق برقة وطرابلس وأفريقية ثم القيروان Résumé : La tribu est le sommet du système politique, militaire et social des Berbères, premiers habitants du Maroc, où le système tribal occupait une place prépondérante dans la vie publique des pays du Maghreb et constituait au cours du Moyen Âge le principal axe de tous les aspects politiques et sociaux. La tribu comprend généralement un certain nombre de canards comprenant l’unité de sang et d’ascendance, le Maghreb islamique comprenant un groupe de grandes tribus, peuplées de tribus diverses, dont la tribu des Sanhajah, dominée par de nombreux historiens et propriétaires de livres d’histoire, de généalogie et de traductions. Les historiens rappellent Abdul Rahman ibn Khaldoun, qui a écrit dans son article sur la tribu Sanhajah et en a défini les proportions, le ventre et les citoyens. Il a également évoqué son rôle social et politique dans le livre de leçons. Ce thème était "La tribu Sanhajah et son rôle politique et militaire dans le livre de leçons d'Ibn Khaldoun". Sur les tribus berbères les plus importantes, disséminées dans tout le Maghreb, nous offre une vaste étude sur la tribu Sanhajah, qui a joué un rôle dans le Maghreb islamique après l’établissement du califat fatimide dans la région, où le rôle de cette tribu politique et militaire a émergé, à travers l’établissement de la première entité politique Berber au Maroc et en Andalousie . Sur la base du matériel scientifique traité par Ibn Khaldoun sur le rôle politique et militaire de la tribu Sanhajah du Moyen-Maroc, nous avons divisé ce sujet en une introduction et trois chapitres précédés d'une introduction et d'un résumé avec plusieurs conclusions tirées à travers ce sujet: dans l'introduction, nous avons discuté de la définition d'Ibn Khaldoun, de sa naissance, Et les fonctions de Diwaniya et politique, en plus de la branche de l’écriture et des voyages, et de la deuxième partie de l’introduction à la définition du livre et de l’importance et des éléments sur lesquels nous nous sommes appuyés dans l’étude. En ce qui concerne le premier chapitre, intitulé Définition de la tribu Sanhajah, nous avons laissé tomber ce qui est entré dans Ibn Khaldoun à propos de l'histoire de cette tribu et nous l'avons divisé en trois éléments. Le premier élément était le titre de l'origine de la tribu. Le deuxième élément était le titre de son estomac, le second chapitre était le titre du rôle politique et militaire de la tribu Sanhaja. L'ère fatimide au Maroc, et se divisent en trois éléments, le premier élément était intitulé le début des participants Senhaji avec Manad Ibn Menkush et son fils Ziri, et le second élément était le titre des Sanhijites appartenant aux Fatimides de Zanatien. Le troisième chapitre s'intitulait «Le rôle politique et militaire des deux alliances Zari et Hammadi». Le premier élément s'intitulait «Conflit Snhjp avec d'autres tribus berbères», le deuxième sous l'intitulé «Conflit arabe Snaji». La conclusion du sujet est un ensemble de résultats obtenus. . Ce sont les conditions de Sanhajin qui les ont obligés à se joindre aux Kataémis et à obéir aux Fatimides pour pouvoir réagir au danger des Zanatiens et gagner une place de choix sur la scène politique marocaine. La construction de la ville d'Asher est la fondation de leur première entité Sanjay. La tribu Sanhajah a pu établir les fondements de l'entité politique et locale à la lumière du conflit politique qui opposait les Fatimides aux Umayyades d'Andalousie afin d'imposer son contrôle sur le Maghreb. La tribu Sanhaja est l’une des tribus berbères les plus importantes, en conflit permanent avec Zanata, conflit traditionnel entre amputation et Pyrénées, qui a fait son apparition après que les Fatimides aient réussi à répandre le chiisme dans la région et sont devenus un conflit doctrinal doctrinal entre Sunnis et Shiites. . Telles que la branche de Teknane de Sanhajah, la plus grande force politique grâce aux énormes efforts déployés par ses dirigeants de Manad Ibn Menkush et de ses petits-enfants et enfants après lui. Les villes les plus importantes fondées par le Sanhajion sont les îles de Bani Mazganah, Lameida, Maliana, puis Bejaia, appelées Nasiriyah, en relation avec la construction d’Al-Nasir ibn al-Anas en 457. Cette dernière est l’un des centres culturels les plus importants du Maroc médiéval. Asheir fut la première capitale Sinhajin à être créée par Ziri Bin Manad, qui devint le centre principal depuis lequel les armées se battent pour faire face aux ennemis. La révolte du fils de Kiedad al-Zanati est considérée comme la révolution la plus dangereuse qui menaçait l'existence des Fatimides dans la région. Sans les Sinhajis dans cette révolution, les Fatimides n'auraient pas été en mesure de se prononcer. Le départ de Muizz Badin al-Fatimi pour l'Egypte aurait ouvert une nouvelle ère dans le Maghreb islamique. Connu sous le nom d’État Sunanjih, qui était de 362 AH (973 AD). Lorsque les Sinhagis ont pris la direction du Maroc, la haine des Zanites s'est accrue sur eux, de même que la haine des Kittamites. Les premiers ont été hostiles à leur haine, tandis que les autres les haïssaient avec envie et joie. Les révolutions les plus dangereuses vécues par Sinhajin après la fondation de son État sont la révolution de Zari ibn Atiyya à partir de 368 AH et ses fils dont les résultats les plus importants sont le siège de Fès par Znatein. La pression croissante et les conflits internes autour des États et la prise de positions de commandement dans les armées entre les cousins ont conduit à la division de la tribu Sanhajah en deux parties: l'une dirigée par al-Zayri et l'autre par al-Hammad. Les Sanjayan ont obéi aux Fatimides à cause du faible pouvoir des Fatimides en Égypte et des conflits internes au Maroc, ce qui a entraîné la création d'un climat de tension qui a entraîné l'envoi des tribus arabes au Maroc. Sanhaji. La première escale des Arabes Hilal était dans les régions de Barqa, Tripoli, Afrika et Kairouan. Abstract: The tribe is the highest peak in the political, military and social system of the Berbers, the first inhabitants of Morocco, where the tribal system occupied a prominent position in the public life in the Maghreb countries. During the Middle Ages, the tribe represented the main axis of all political and social aspects. The tribe usually contains a number of ducks comprising the unit of blood and descent. The Islamic Maghreb included a group of great tribes, inhabited by various tribes. Among these tribes were the Sanhajah tribe, which was dominated by many historians and owners of history books, genealogy and translations, and highlighted and summarized the study. Historians recall Abdul Rahman ibn Khaldun, who wrote in his writing about the Sanhajah tribe and identified its proportions, its bellies and its citizens, and referred to its social and political role through the book of lessons, and it was our theme "the Sanhajah tribe and its political and military role through Ibn Khaldun's book of lessons." On the most important Berber tribes spread throughout the Maghreb, and gives us an extensive study about the Sanhajah tribe, which had a role in the Islamic Maghreb after the establishment of the Fatimid caliphate in the region, where the role of this political and military tribe emerged, through the establishment of the first political entity Berber in Morocco and Andalusia . Based on the scientific material dealt with by Ibn Khaldun on the political and military role of the Sanhajah tribe of Middle Morocco, we divided this topic into an introduction and three chapters preceded by an introduction and a summary with several conclusions reached through this topic. In the introduction we discussed the definition of Ibn Khaldun, his birth, , And the functions of Diwaniya and political, in addition to the branch of writing and trips, and the second part of the introduction to the definition of the book and the importance and the parts that we relied upon in the study. As for the first chapter, which was titled the definition of the Sanhajah tribe and we dropped what came in Ibn Khaldun about the history of this tribe and we divided it into three elements of the first element was the title on the origin of the tribe The second element was the title about her stomach, the second chapter was the title the political and military role of the Sanhaja tribe The Fatimid era in Morocco, and fall under three elements, the first element was entitled the beginning of the Senhaji attendees with Manad Ibn Menkush and his son Ziri, and the second element was the title of the Sanhijites belong to the Fatimids on Zanatien. The third chapter was entitled the political and military role during the two covenants Zari and Hammadi, and fall under it two elements, the first element was entitled conflict Snhjp with other Berber tribes, the second element was under the title of the Arab Snaji conflict, the conclusion of the subject is a set of results reached as a result of it . It is the conditions of Sanhajin that forced them to join with the Kataemis and to engage in obedience to the Fatimids so that they could respond to the danger of the Zanatians on the one hand and gain a prominent place in the Moroccan political arena on the other. The construction of the city of Asher is the foundation of their first Sanjay entity. The Sanhajah tribe was able to establish the foundations of the political and local entity in light of the political strife that was between the Fatimids and the Umayyads of Andalusia in order to impose its control over the Maghreb. The Sanhaja tribe is one of the most important Berber tribes. It was in a permanent conflict with Zanata. This conflict is a traditional struggle between amputation and the Pyrenees. It was brought out in a new face after the Fatimids succeeded in spreading Shiism in the region and became a doctrinal doctrinal conflict between Sunnis and Shiites . Such as the branch of Teknane from Sanhajah, the largest political force thanks to the tremendous efforts made by its leaders from Manad Ibn Menkush and his grandchildren and children after him. The most important cities founded by the Sanhajion are the islands of Bani Mazganah, Lameida, Maliana and then Bejaia, called Nasiriyah, in relation to the building of Al-Nasir ibn al-Anas in 457 AH. The latter is one of the most important cultural centers known to medieval Morocco in the Middle Ages. Asheir was the first Sinhajin capital to be set up by Ziri Bin Manad, which became the leading center from which the armies fight to confront the enemies. The rebellion of the son of Kiedad al-Zanati is considered the most dangerous revolution that threatened the existence of the Fatimids in the region. Had it not been for the Sinhajis in this revolution, the Fatimids would not have been able to judge. The departure of Mu'izz Badin al-Fatimi to Egypt began a new era in the Islamic Maghreb. Known as the Sunanjih State, which was 362 AH (973 AD). When the Sinhagis took over the leadership of Morocco, the hatred of the Zanites increased over them, and the hatred of the Kittamites also grew, and the early ones had enmity with their hatred, while the others hated them with envy and joy. The most dangerous revolutions experienced by Sinhajin after the founding of their state is the revolution of Zari ibn Atiyya beginning in 368 AH and his sons of the most important results is the Znatein siege of Fez. Increasing pressure and internal conflicts around the states and taking command positions in the armies among the cousins led to the division of the Sanhajah tribe into two parts: one ruled by al-Zayri and the other by al-Hammad. The Sanjayans have come out of obedience to the Fatimids because of the weak power of the Fatimids in Egypt on the one hand and the internal conflicts in Morocco on the other. This led to the creation of an atmosphere of tension which resulted in sending the Arab tribes to Morocco, Sanhaji. The first stop of the Hilal Arabs was in the areas of Barqa, Tripoli, Afrika and Kairouan.

Description

مذكرة ماستر تاريخ تخصص تاريخ الغرب الإسلامي

Keywords

قبيلة صنهاجة, Tribu Sanhaja, Sanhaja tribe

Citation