أوقاف المغاربة في القدس والانتهاكات الصهيونية 1948-2000م

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي university of Eloued

Abstract

ملخص: إنّ علاقة المغاربة بفلسطين عامة والقدس خاصة، كانت منذ فجر الإسلام في هذه البلاد، وقد كان هذا التواجد لأغراض دينية كالحج والصلاة في المسجد الأقصى، وأحيانا علمية من أجل طلب العلم من فقه وحديث وغيرها من العلوم، وكذلك لأغراض عسكرية كمشاركة المغاربة في الحروب ضد الفرنجة المحتلين للقدس الشريف. كانت بداية مجاورة المغاربة للمسجد الأقصى، وتواجدهم بالقدس. في عهد صلاح الدين الأيوبي بطلب منه، وذلك عند استبسالهم في حرب تحرير القدس من الصليبين. أما بداية ظهور أوقاف المغاربة في القدس، فكانت في عهد الأفضل بن صلاح الدين الأيوبي، حيث أوقف لهم مكاناً في الجانب الجنوبي الغربي لمدينة القدس(البلدة القديمة)، غرب من المسجد الأقصى المبارك، والتي سُمّيت في ما بعد بحارة المغاربة، التي جمعت العديد من المنازل وهي أبنية قديمة تشتهر بآبارها وغرفها الصغيرة وجدرانها السميكة، كما تشتهر بصغر مداخلها. كما أوقف كذلك الملك الأفضل مدرسة سميت باسمه عرفت بالمدرسة الأفضلية، حيث كان لهذه الأخيرة دور كبير في الحركة الفكرية والعلمية في القدس، وقد جمعت فقهاء المغاربة على المذهب المالكي، وكانت مقصد لطلبة العلم والعلماء من كافة الأقطار الإسلامية. بالإضافة إلى أوقاف أخرى للمغاربة، كان من بينها وقف الشيخ عمر المصمودي، وهي عبارة عن زاوية أنشأها من ماله الخاص ووقفها على الفقراء والمساكين. وكذلك وقف الشيخ أبى مدين الغوث( الحفيد)، والذي يعتبر وقفه من أكبر أوقاف المغاربة في القدس، حيث أوقف قرية عين كارم بأكملها على الفقراء والمحتاجين في حارة المغاربة، حيث تمتاز هذه القرية بالمحصول الزراعي الجيد والوفير ومناظرها الطبيعية الخلّابة . كما أوقف الشيخ أبي مدين وقفاً داخل القدس حدوده الشرقية حائط البراق، وهو ما يعرف بقنطرة أم البنات بباب السلسلة، وهو يشتمل على إيوان وبيتين وساحة ومرتفع خاص ومخزن وقبو، كما أن الإيوان أُعد ليكون زاويةً، يسكن فيها من توفرت فيه صفتان أن يكون ذكرا وعابر سبيل. كما شهدت مدينة القدس العديد من وقفيات المغاربة، منها ما هو رسمي كوقف السلطان أبو الحسن المريني، الذي خصص ميزانية لشراء العقارات والأراضي، ووقف ريعها على المغاربة في القدس، كما انتسخ المصحف الشريف بخط يده ووقفه على بيت المقدس وهو ما عرف بالريعة المغربية. ومنها ما هو أهلي خاص بالقاطنين بحارة المغاربة، وما جاورها من أبنية أوقفها أهلها على المغاربة بصفة خاصة. لقد ظلت أوقاف المغاربة في القدس تلعب دورا اجتماعيا واقتصاديا بارزا، ساهم في بقاء المغاربة مجاورين للمسجد الأقصى، طيلة العصور وذلك من العهد الأيوبي إلى الاحتلال البريطاني في القرن 20م. الاحتلال البريطاني لفلسطين زادت معه أطماع اليهود في القدس وكانت البداية التعرّض لأوقاف المغاربة، مما أشعل ثورة البراق سنة 1929م كان أول ما قام به الاحتلال الإسرائيلي في فلسطين والقدس هو الاعتداء المباشر على أوقاف المغاربة، لما تحمله هذه الأوقاف من هوية عربية وإسلامية يريد المحتل طمسها. مع اختلاق وجود الهيكل المزعوم أسفل المسجد الأقصى، من أجل تبرير عملية الحفريات التي تسببت في سقوط جُلّ أوقاف المغاربة في القدس. رغم إثبات علماء الآثار الإسرائيليون أنفسهم عدم وجود أي آثار للهيكل المزعوم، ووجود الآثار العربية الإسلامية فقط. ومع هذا لا تزال الحفريات مستمرة إلى يومنا هذا. تأثر أوقاف المغاربة في القدس من سياسة الانتهاكات الصهيوينة التي استخدمت فيها كل وسائل الترهيب والترغيب، من هدم للبيوت فوق أصحابها وعروض الشراء والتعويض المالي، وذلك من أجل ترك المغاربة أوقافهم في القدس وتهويد المنطقة. -المواقف الإسلامية والدولية المتباينة، والتي لم تستطع أن تضع حد للانتهاكات الصهيونية، وحماية الأوقاف، سوى بعض القرارات الأممية التي أجّلت فقط تاريخ الهدم أو أخّرت وقت إخلاء المكان. دور دول المغاربة المعنية بهذه الأوقاف، التي حاولت المساعدة من خلال الإعانات المالية التي تقدمها للمغاربة المهجّرين من أوقافهم، ومحاولة توثيق ممتلكاتهم من خلال الإحصاء الذي قام به مفتي القدس روحي الخطيب، وأرسله إلى وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية في المغرب الأقصى، وقد أخذ منه ميكرو فيلم للإيداع في الخزانة العامة. مع ذلك لا تزال بعض أوقاف المغاربة في القدس في مواجة الانتهاكات الصهيونية ليومنا هذا، كباب المغاربة المُصادر من قبل اليهود، وكذلك زاوية الشيخ عمر المصمودي التي حُولت إلى مسكن ومأوى للمغاربة الذين هُجروا من حارة المغاربة. مع غياب للموقف الرسمي المدافع عن تلك الأوقاف، سوى بعض المناشدات من قبل الجماهير المنادية بالحفاظ على ما تبقى من هذه الأوقاف. - وفي الختام فإنّ هذا البحث بمحاولته الإجابة على التساؤلات المطروحة في المقدمة، يكون قد فتح إشكاليات جديدة هي بمثابة القاعدة لأبحاث أخرى، تصبّ في نطاق الدراسات الجادّة لتاريخ المغاربة في القدس ودورهم في الحياة العامة لتلك الربوع المقدسة على مرّ التاريخ، كما أنّ النتائج التي توصل إليها البحث في حاجة إلى مزيد من التنقيب والقراءة المتأنية وربط جميع مفاصل الموضوع المتشعّب، خاصة مع وجود مجموعة من الوثائق الموجودة في وزارة الأوقاف المغربية والأردنية، وكذلك أرشيف الدولة العثمانية، في فترة حكمها للقدس والخاص بالمحكمة الشرعية في حاجة إلى دراسة وتحقيق للوصول إلى الحقائق التاريخية الكثيرة التي تبرز جوانب كثيرة لحياة المغاربة في القدس والدور الذي لعبته أوقافهم في جميع مجالات الحياة العامة في تلك الفترة.. Résumé : Les relations des Marocains avec la Palestine en général et avec Jérusalem en particulier existent depuis l'aube de l'islam dans ce pays, notamment à des fins religieuses, telles que le Hadj et la prière à la mosquée Al-Aqsa, et parfois scientifiques afin de se familiariser avec la jurisprudence, les hadiths et d'autres sciences. Les occupants d'Al Qods Al Charif. C'était le début du quartier marocain de la mosquée Al-Aqsa et leur présence à Jérusalem. Pendant le règne de Salah al-Din al-Ayyoubi, à sa demande, ils demandèrent pendant la guerre de libérer Jérusalem des Croisés. L’apparition des Marocains à Jérusalem remonte à l’époque du meilleur bin Salah al-Din, où ils ont été arrêtés du côté sud-ouest de la ville de Jérusalem (vieille ville), à l’ouest de la mosquée Aqsa, qui a ensuite été baptisée les marins des Marocains, Les maisons sont d'anciens bâtiments célèbres pour leurs petites pièces, leurs murs et leurs murs épais. Elles sont célèbres pour leurs petites entrées. Le roi a également arrêté la meilleure école qui porte son nom, connue sous le nom d'école de préférence, dans laquelle ce dernier avait un rôle majeur dans le mouvement intellectuel et scientifique à Jérusalem, avait rassemblé des érudits marocains dans l'école malékite et était une destination pour les étudiants en sciences et les scientifiques de tous les pays islamiques. En plus d'autres arrêts pour les Marocains, y compris la suspension de Cheikh Omar al-Musmoudi, qui est un coin créé par son propre argent et arrête les pauvres et les nécessiteux. Ainsi que la cessation du cheikh Abi Madin al-Ghaoud (petit-fils), considéré comme l’un des plus grands groupes de marocains à Jérusalem, où tout le village d’Ein Karem s’est arrêté sur les pauvres et les nécessiteux du quartier marocain, où le village se caractérise par une bonne production agricole et des paysages abondants. En outre, Sheikh Abu Madin a arrêté, dans la partie orientale de Jérusalem, le mur d'Al-Buraq, connu sous le nom de Qantara ou Umm Al-Bannat, qui comprend Iwan, Baitin, une cour privée, un entrepôt et une hutte, ainsi qu'un coin où deux qualités existent: être un homme et une femme. Manière. La ville de Jérusalem a également été témoin de nombreux héritages marocains, tels que l'arrêt officiel du sultan Abu El Hassan El Marini, qui a alloué un budget pour l'achat de biens immobiliers et fonciers, ainsi que ses revenus pour les Marocains à Jérusalem. Y compris ce qui est personnel aux résidents des marins marocains, et les bâtiments voisins qui ont été arrêtés par les gens sur les Marocains en particulier. Les dotations des Marocains à Jérusalem ont joué un rôle social et économique important, contribuant à la survie des Marocains proches de la mosquée Al-Aqsa à travers les âges, de l'ère Ayyubide à l'occupation britannique du 20ème siècle. L'occupation britannique de la Palestine a accru les ambitions des Juifs à Jérusalem et a été la première exposition à la dotation des Marocains, qui a déclenché la révolution de Buraq en 1929. La première chose que l'occupation israélienne en Palestine et à Jérusalem a été l'attaque directe contre les dotations des Marocains, parce que ces dotations ont une identité arabe et islamique que l'occupant veut effacer. Avec la fabrication de la prétendue structure au bas de la mosquée Al-Aqsa, afin de justifier les fouilles qui ont provoqué la chute de la plupart des Marocains à Jérusalem. Bien que les archéologues israéliens se soient avérés n’avoir aucune trace du prétendu temple et de l’existence de monuments arabo-islamiques seulement. Cependant, les fouilles continuent à ce jour. Les arrestations de Marocains à Jérusalem ont été affectées par la politique de violations sionistes, dans laquelle tous les moyens d'intimidation et d'encouragement ont été utilisés, allant de la démolition de maisons au-dessus de leurs propriétaires et des offres d'achat et d'indemnisation, afin de laisser les Marocains à Jérusalem et de judaïser la région. - Différentes positions islamiques et internationales, qui ne pourraient pas mettre fin aux violations sionistes, et à la protection des Waqfs, à l'exception de résolutions de l'ONU qui ne reportaient que la date de la démolition ou retardaient le départ du lieu. Le rôle des pays du Maghreb concernés par ces dotations, qui ont essayé d'aider grâce aux subventions qu'ils accordent aux Marocains déplacés de leurs waqfs et d'essayer de documenter leurs biens à travers le recensement effectué par le Mufti de Jérusalem, Rouhi Al-Khatib, et l'a envoyé au ministère de l'Awqaf et des Affaires islamiques au Maroc, Pour le dépôt dans le trésor public. Cependant, certaines des dotations marocaines à Jérusalem sont toujours confrontées aux violations sionistes de notre époque, telles que les sources de ressources des Marocains par les Juifs, ainsi que le coin du cheikh Omar al-Musmoudi, qui a été converti en un logement et un abri pour les Marocains expulsés du quartier marocain. Avec l'absence de la position officielle défendant ces dotations, mais quelques appels des masses appelant à la préservation du reste de ces dotations. En conclusion, cette recherche, en essayant de répondre aux questions soulevées dans l’introduction, a ouvert de nouveaux problèmes qui serviront de base à d’autres recherches, qui font partie des études sérieuses sur l’histoire des Marocains à Jérusalem et sur leur rôle dans la vie publique du Saint Coran tout au long de l’histoire. La recherche nécessite une exploration plus approfondie, une lecture attentive et une mise en relation de tous les éléments du sujet du complexe, notamment l'existence d'un ensemble de documents au ministère des Awqaf au Maroc et en Jordanie, ainsi que les archives de l'Empire ottoman, pendant le règne de Jérusalem et la Cour de la charia doivent être étudiées et méritées. Atteindre les nombreux faits historiques qui mettent en évidence de nombreux aspects de la vie des Marocains à Jérusalem et le rôle joué par leurs ressources dans tous les domaines de la vie publique de cette période. Abstract: The relationship of the Moroccans to Palestine in general and Jerusalem in particular, has been since the dawn of Islam in this country. This presence was for religious purposes, such as Hajj and prayer at the Al-Aqsa Mosque, and sometimes scientific in order to seek knowledge of jurisprudence, Hadith and other sciences. The occupiers of Al-Quds Al-Sharif. It was the beginning of the Moroccan neighborhood of the Al-Aqsa Mosque and their presence in Jerusalem. During the reign of Salah al-Din al-Ayyubi at the request of him, when they begged in the war to liberate Jerusalem from the Crusaders. The beginning of the appearance of the Moroccans in Jerusalem was in the era of the best bin Salah al-Din, where they were stopped on the south-west side of the city of Jerusalem (Old City), west of the Aqsa Mosque, which was later named the sailors of Moroccans, Houses are old buildings famous for their small rooms and walls and thick walls, and is famous for its small entrances. The king also arrested the best school named after him known as the school of preference, where the latter had a major role in the intellectual and scientific movement in Jerusalem, has gathered Moroccan scholars on the Maliki school, and was a destination for students of science and scientists from all Islamic countries. In addition to other stops for Moroccans, including the suspension of Sheikh Omar al-Musmoudi, which is a corner created by his own money and stop the poor and needy. As well as the cessation of Sheikh Abi Madin al-Ghaoud (grandson), which is considered to be one of the largest end of Moroccans in Jerusalem, where the entire village of Ein Karem stopped on the poor and needy in the Moroccan neighborhood, where the village is characterized by good agricultural crop and abundant landscapes. In addition, Sheikh Abu Madin stopped in the eastern part of Jerusalem the Wall of Al-Buraq, which is known as Qantara or Umm Al-Bannat. It includes Iwan, Baitin, a private courtyard, a storehouse and a hut. The Ewan was also prepared to be a corner where two qualities exist to be male and female. Way. The city of Jerusalem also witnessed many of the Moroccan legacies, such as the official stop of Sultan Abu El Hassan El Marini, who allocated a budget for the purchase of real estate and land, and its revenues on the Moroccans in Jerusalem. Including what is personal to the residents of the Moroccan sailors, and the neighboring buildings that were stopped by the people on the Moroccans in particular. The endowments of the Moroccans in Jerusalem have played a prominent social and economic role, contributing to the survival of Moroccans close to the Al-Aqsa Mosque throughout the ages, from the Ayyubid era to the British occupation in the 20th century. The British occupation of Palestine increased the ambitions of the Jews in Jerusalem and was the first exposure to the endowment of the Moroccans, which sparked the revolution of Buraq in 1929 The first thing that the Israeli occupation in Palestine and Jerusalem was the direct attack on the Moroccans' endowments, because these endowments carry an Arab and Islamic identity that the occupier wants to obliterate. With the fabrication of the alleged structure at the bottom of the Al-Aqsa Mosque, in order to justify the excavations that caused the fall of most of the Moroccans in Jerusalem. Although Israeli archaeologists have proven themselves to have no traces of the alleged temple, and the existence of Arab-Islamic monuments only. However, excavations continue to this day. The detentions of the Moroccans in Jerusalem have been affected by the policy of Zionist violations, in which all means of intimidation and encouragement were used, from the demolition of houses above their owners and the offers of purchase and compensation, in order to leave the Moroccans in Jerusalem and Judaize the area. - Different Islamic and international positions, which could not put an end to the Zionist violations, and the protection of the Waqfs, except some UN resolutions that postponed only the date of the demolition or delayed the time of vacating the place. The role of the Maghreb countries concerned with these endowments, which tried to help through the subsidies they give to the displaced Moroccans from their waqfs and to try to document their property through the census carried out by the Mufti of Jerusalem, Rouhi Al-Khatib, and sent it to the Ministry of Awqaf and Islamic Affairs in Morocco, For filing in the public treasury. However, some of the Moroccan endowments in Jerusalem are still facing the Zionist violations of our day, such as the Moroccans' sources of resources by the Jews, as well as the corner of Sheikh Omar al-Musmoudi, which was converted into a dwelling and shelter for Moroccans who were expelled from the Moroccan neighborhood. With the absence of the official position defending those endowments, but some appeals by the masses calling for the preservation of the remainder of these endowments. In conclusion, this research, by trying to answer the questions raised in the introduction, has opened up new problems that serve as the basis for other researches, which are part of the serious studies of the history of the Moroccans in Jerusalem and their role in the public life of the Holy Qura'an throughout history. The search needs further exploration and careful reading and linking all the joints of the subject of the complex, especially with the existence of a collection of documents in the Ministry of Awqaf Morocco and Jordan, as well as the archives of the Ottoman Empire, during the rule of Jerusalem and the Sharia Court need to study and deserve To reach the many historical facts that highlight many aspects of the lives of Moroccans in Jerusalem and the role played by their endowments in all areas of public life in that period.

Description

مذكرة ماستر تاريخ تخصص تاريخ المغرب العربي المعاصر

Keywords

أوقاف المغاربة في القدس, Dotations des Marocains à Jérusalem, Endowments of Moroccans in Jerusalem

Citation